Diskography:
Unherzlich Willkommen (2010)

Produced by Gerhard Magin

Released 2011-08-26
Reviewed 2011-09-25

unherz.de

Hjärtslag heter Ohjärtats nya album, de ska vara vildare än Farbröderna (Onkelz), Skitigare än Byxor (Hosen) och mer upprörande än Fri.Vild (Frei.Wild) om vi ska tro skivbolaget. ” Vi lever våra liv och gör som vi vill” säger bandet och skriver musik om detta, vilket tydligen ger upphov till myter och liknande kring den tyska kvartetten. Precis som vi fick på deras debut Ohjärtligt Välkommen som släpptes förra året, hård rockmusik framförd på det tyska språket. Med energi i överflöd och vardagsnära lyrik gör det musik som passar i bilen, på kalaset, på arbetet eller bara när du vill fylla upp tystnaden med lite energisk rockmusik. Det är musik för alla tillfällen skulle vissa vilja säga.

Den som hörde debuten kommer känna igen sig väl då inte mycket egentligen skiljer sig mellan dessa album, rockmusik med kraft och röj sjungen på tyska. Modern och sådär lagom välputsad produktion som lämnar den där smutsigt rockiga känslan kvar i rockfickan, de bjuder på ett spår fler än på det tidigare albumet och 43 minuter minuter av musik är också ett par fler än det förra albumet. Vad som också är nytt från förra albumet är att vi faktiskt får en dos kvinnlig sång i spår nio som är en finstämd ballad, jag har ingen aning om vem hon är som gästsjunger i detta spår men tro för den delen inte att den råa rockmusik vi fick på debuten är som bortblåst för så är det inte.

Bättre på alla punkter säger skivbolaget, vilket förstås känns ganska självklart att de skulle säga men är det sant? Jag skulle vilja säga att den är det, det finns lite mer variation, lite bättre produktion, lite vassare låtar utan att för den delen utvecklats till något annat än vad vi fick på debuten. Det förra albumet gav jag fyra poäng och jag tänker ge precis lika många till detta, det är bättre än debuten men inte ett massivt kliv framåt snarare ett litet försiktigt steg framåt.

Egentligen ingen musik att fördjupa sig i för att fördjupa sig i musikaliska äventyr, det är hellre ett album som tas fram för att ha i bakgrunden på en fest eller när du sitter och kör bil eller bara för att hålla dig vaken när du skriver en roman om problemen i den kriminella världen på Berlins bakgator. Jag gillar den här musiken helt klart, det är kul att lyssna på och det faktum att de sjunger på tyska gör ju att det känns lite fräschare (kanske inte för dem i Tyskland) än ditt vardagliga amerikanska eller brittiska rockband. Jag är dessutom säker på att med rätt uppbackning kommer detta band att nå riktigt fina framgångar åtminstone i hemlandet men troligen också runt om i världen eftersom deras slagkraftiga, trallvänliga och lättillgängliga rockmusik bör fungera i alla läger och jag lovar dig att den är rolig att lyssna på.

Så för alla er som älskar energisk rockmusik: det finns ingenting att tveka om, köp Herzschlag. Enkel musik, självklart och även musik som inte direkt gör något större avtryck på dig men som ändå är riktigt kul att lyssna på. Jag kan rekommendera detta om du börjar tröttna på din festmusik eller bilmusik eftersom Unherz gör en riktigt trevlig energisk rockskiva.

Tre liknande band: Die Toten Hosen/Böhse Onkelz/Frei.Wild

Visit hallowed.seRead in English