Juhana "Starvin Marvin" Karlsson - Drums

Produced by Peter Tägtgren
Mastered by Jonas Kjellgren

Released 2011-06-20
Reviewed 2011-08-06

listenable

Jag kan se rubriken från aftonbladets hårdrocksbilaga: ”SuperTornado tar världen med storm”, jag menar thrash metal är trots allt bland det mest folkliga vi har i Sverige idag, tillsammans med dansband och Tomas Ledin måste det ju vara vår mest populära musik. Statstelevisionen visar ju trots allt upp genrens äldre för miljonpublik så vilka andra växlar kan vi dra, kvällspressen älskar att skriva om det så jag har fått något som företräder den svenska populärmusiken att recensera. Tornado beskrivs av bolaget som något som skulle ske ifall Slayer fortplantade sig med Mötley Crüe, alltså en form av hybrid mellan det glammiga och thrashmetallen kanske. Bandet är i alla fall en hybrid mellan ett amerikanskt, finskt och nederländskt band, det är där nationaliteterna i bandet finns och därav antagligen den till synes märkliga albumtiteln.

Tornado borde ju låta som någonting som stormar fram i högt tempo kan tyckas och den gissningen (om du gjorde den) är inte fel. Bandet spelar väldigt intensiv och tempofylld thrashmetall och god åttiotalsanda men med sin egen lilla prägel på det hela, det är kanske lite mer melodiöst och lite mer lättillgängligt än den klassiska thrashmetallen. Även om den amerikanska skolans thrash från åttiotalet lätt kommer i åtanke, band som Metallica, Anthrax, Death Angel och allt vad de kan heta. Sången är ganska klar för att vara i genren inte sådär aggressiv som hos vissa thrashband men samtidigt inte ren och klar som i mycket heavy metal. Produktionen har skötts av Peter Tägtgren som är en välkänd svensk producent, han har gjort ett bra jobb med att framhäva bandets låtar så att vi tydligt kan lära känna albumets olika element. Ungefär fyrtio minuter av musik uppdelat i tolv spår är vad vi erbjuds från Tornado.

”Like Muhammed Ali, we’re coming out Swinging” säger bandet och det kan man väl säga att de gör, andra spåret Hate Worldwide innehåller sång och musik i ett mycket högt tempo och det är en riktigt stark låt som man gärna vill sjunga med i. Jag kan i alla fall säga att inledningen av albumet tar en med storm, precis som Edguy sjunger bandet om betyg men de verkar ha fått för sig att vi har en åttagradig skala men de har lite högre ambition än Eguy eftersom tre av åtta är lite bättre än två av sju, det är också ett bra spår, överlag är jag positivt inställt till bandets energiska thrashmetall som har en liten touch av så kallad sleaze inkastat i alltihop. De säger själva att de inte är ute efter att återuppfinna thrashen men att de fräschar upp den och det är väl ett påstående jag kan instämma i.

Bandet avhandlar angelägna ämnen i sin lyrik, som till exempel pedofilskanderna i katolska kyrkan, miljöförstöring, och sådant men de finner också utrymme att kasta in lite humor här och där så det är kanske med ett lättsamt allvar man faktiskt kan titta och lyssna lite grann även på vad bandet sjunger om och inte bara på deras musik som jag tycker känns som något man inte ofta hör samtidigt som det innefattar så många delar som känns bekanta. Kanske återuppfinner de ändå thrashmetall i alla fall även om de säger att de inte gör det.

För alla er som gillar thrash av den amerikanska skolan, typ Metallicas, Antrax eller alla andra sådana band tror jag detta kommer att vara något att sätta tänderna i. Det är en riktigt bra skiva som jag gärna spelar, tolv schyssta låtar, skön atmosfär, fantastisk energi och känsla, det är vad jag tycker att thrash metal ska handla om. Tornado har alla möjligheter att ta världen med storm, det gäller bara för dem att synas och höras vilket kanske kan vara svårt när bilar och stora saker flyger omkring samtidigt som folk flyr i panik.

Label: Listenable Records/Clawhammer
Tre liknande band: Metallica/Perzonal War/Nemesis Divina