Booklet and Cover Design by Hamy MOhamed Studios
Mixing and Mastering by Record On Site
All Materials written and performed by Tormenta

Released 2011-03-24
Reviewed 2011-05-19

rockngrowl

New Age Thrash metal från Maldiverna är hur detta band marknadsförs, som en ny thrashande uppenbarelse för alla oss att se för att göra en dåligt direktöversättning av vad jag tänkte. De har lustiga artistnamn som inte betyder någonting troligen, de idoliserar sina amerikanska förebilder och har nu för någon månad sedan släppt sin första EP om 28 minuter, kanske en försmak inför ett kommande album, jag orkade inte läsa den väldigt långa promotexten så jag har ingen aning om ett album är planerat.

Allt inleds med ett flyglarm, något som vi aldrig tidigare hört i en hårdrockslåt, tänk Let Me Live med Angel Dust eller Tailgunner med Iron Maiden för att nämna två och det finns givetvis fler. Sedan kommer en thrashande tungviktare i Judgement. Musiken är rejäl men inte så tungt gungande som vissa andra thrashmetalband, det känns lite mer återhållet. Sången är rå och kan beskrivas som lite gruffande, lite som en sovande hund som halvskäller i sömnen. Produktionen känns modern, ljudet på skivan är ganska rent och tydligt, det känns som att låtarna kommer fram väl. Det finns sex spår på skivan och som jag redan nämnt omfattar den 28 minuter vilket nästan kvalificerar den som en LP trots EPitetet.

Omslaget är snyggt tycker jag och bandet hade en del rätt flotta promobilder men det känns faktiskt ärligt tala mer som att de försöker sälja en image än sin musik. Tormented Souls bjuder inte på några som helst nyheter rent musikaliskt, de lånar/kopierar/stjäl eller vad du nu vill från sina förebilder och det känns mest som att det är en kopia än någonting nytt och intressant. Jag vet inte om Maldiverna och en image kommer att sälja vad bandet genomför men jag har sett att de fått bra recensioner av vissa recensenter på nätet vilket delvis förvånar mig men å andra sidan har jag sett alla band få några positiva recensioner så det borde väl inte vara så underligt. För min del känns det ändå som att detta är ett första försök att skapa något, det lyckas väl sådär hyfsat tycker jag. Bandet verkar kompetenta och genomför sina låtar felfritt, vad som saknas mig främst är originalitet som jag anser saknas totalt och av den anledningen kan jag bara inte se varför jag ska skaffa denna skiva när det finns andra som gjorts tidigare och dessutom gjorts bättre.

Jag ska inte vara för nedlåtande eller hård mot bandet, jag tycker ändå trots allt att de är helt okej, deras musik går att lyssna på utan att en liten främmande varelser spränger sig genom din bröstkorg, eller att dina öron börjar blöda oavbrutet. Dessutom är de bättre än att ramla nedför ett stup så visst finns det en del positivt att säga om Tormenta. Jag ser detta som ett första steg mot en debutskiva som kan innehålla det bästa från den här EPn och sedan en del nytt material där bandet hittat mer av sitt sound.

Det känns för mig som att detta band arbetar baklänges faktiskt, de börjar med machonamn som de ska ha på scen och på skiva och sedan försöker de skapa en frän image med coola bilder och häftiga utstyrslar så att de framstår som coola och nyskapande kanske. Musiken kommer sedan, i tredje hand eller något sådant och om imagen känns klar så känns det som att musiken fortfarande har en väg att vandra innan den når samma nivå.

Spår tre Illumi Nation och nummer fem, titelspåret är de två spår jag helst lyssnar på även om jag har svårt att plocka ut något speciellt ur denna EP. Tormenta genomför denna EP på ett fullgott sätt och om jag varit en fan av thrash hade jag säkert hyllat den. Nu är jag inte en fan av thrash och jag har redan hört musik som denna, musik jag gillar både bättre och sämre; i slutändan är dock Tormenta ingenting jag gärna spenderar min värdefulla tid på, det finns bättre band för den saken.

Label - Tormenta/Rock'n'Growl
Tre liknande band - Slayer/Metallica/Megadeth