Wolfgang Vanwymeersch (gitaar)
Frederik Tampere (bas)

Electrid Soldiers (2007)

Released 2011-03-30
Reviewed 2011-04-28

thevanjets.be

Skåpbils Jets? Märkligt namn men vem är jag att recensera vad belgarna döper sitt eget band till? Ingen aning om jag ska vara ärlig, men jag måste säga att detta band har ett lätt märkligt bandnamn och det är inte direkt så att Cat Fit Fury känns som det mest genomtänkta albumnamnet heller. Det märks på dessa fakta med namnen att bandet är från Belgien, ett land där man inte förstår speciellt mycket av andra språk varför språket i låtarna gärna försvinner i en massa trams, det är bara att du tittar på låtlistan till vänster om du inte tror mig.

Musikaliskt är dessa analfabeter ganska spretiga men det mesta känns ändå som att de lever kvar i en tid som sedan länge lämnat oss. Det vilar en doft av gammeldags rockmusik, lite grann som något man kan tänkas få av sin farfar eller något sådant, det kanske finns i hans skivsamling om inte annat. Produktionen känns lätt omodern och hela ljudbilden känns sjuttiotal eller något åt det hållet åtminstone och jag får inte direkt känslan av att detta är nytt.

Skivan är 41 minuter lång och innehåller elva spår av rätt spridd karaktär och min första invändning när jag hört denna skiva är just detta, det känns lite osammanhängande som att bandet vill ha alla stilar samtidigt och inte ens kan färdas från en plats till en annan utan försöker ockupera alla platser på en gång och mitt intryck av denna skiva blir ett intryck av en spretig skiva som dessutom låter gammal. Nu kanske det låter som att jag inte alls gillar denna skiva och det är väl inte helt sant, det finns väl någon höjdpunkt men generellt kan jag inte bekänna mig som fan av bandet. Det känns som att de är hyfsat kompetenta inom vad de gör men samtidigt känns det som att de inte har någon klar riktning och springer istället planlöst omkring.

Jag får faktiskt också svårt att rabbla en massa kring denna skiva på det sätt jag kan göra om vissa, den känns faktiskt i stort väldigt intetsägande och ger mig inget alls bestående intryck utan när den är slut då är den glömd och försvunnen ur medvetandet. Jag skulle kunna tråka ut er med fakta kring belgien och eu men det skulle inte bli speciellt roligt, kanske dock min negligering av dessa två när det gäller dess betydelse genom att skriva dem helt i gemener.

Nåväl, spår ett som är singelspåret är ändå lite mer värt att ha än de flesta andra, det känns okej och det startar skivan genom att ändå ge vissa förväntningar som dock sedan inte alls infrias. Spår åtta är sedan också ett bra spår men förutom det, ingenting som jag kan säga någonting om.

Cat Fit Furys bästa egenskap är dessa lite humoristiska namn som får mig att tänka på kakans tuggande tokigheter, annars är den musikaliskt tråkig, bandets image känns tråkig och min totala bild av The Van Jets är att de är tråkiga och sega. De gör vad de gör bra men det har ingen större betydelse när vad de gör är tråkigt. Att skivan sedan känns mer som att den var inspelad på 1970-talet än i våra tider gör knappast saken bättre. Målsättningen för bandet var ett internationellt genombrott med denna skiva, om det sker så har behovet av fossil rockmusik växt med wannabeefossilrockare nu. The Van Jets verkar som att de helst av allt skulle velat leva på 70-talet och inte idag och deras Cat Fit Fury speglar den saken. Rockmusik med gammalt sound har aldrig tilltalat mig och gör det inte i detta fall heller, en tråkig och intetsägande skiva blir min slutkläm.

Label - Belvédère Records/PIAS/Cargo/Playground/Triada
Tre liknande band - Astrolites/The Rolling Stones/Gordon FIghts