Illustrations by Remy C / Headsplit Design
Photos by Pia Ry / piary.dk

Released 2011-05-23
Reviewed 2011-08-02

thecleansing.net
deepsend

Danska The Cleansing släppte i maj sitt andra album, jag vet att jag är sen men jag fick inte tillgång till skivan förrän i juni någon gång och sedan har jag ungefär en miljon andra album att recensera, därav några månader i efterskott, finns säkert ännu äldre skivor jag inte hunnit recensera än. Men danskarnas andra album går under namnet Feeding the Inevitable vilket förstås betyder matar det oundvikliga vilket känns som en rätt kul titel. Jag tycker dock inte att omslaget är särskit snyggt om jag ska vara ärlig, det ser lite trist och lite löjligt ut, men å andra sidan är löjliga omslag något som är mer regel än undantag i dödsträsket som jag ibland kallar det.

Danska The Cleansing ska följa en egen stil sägs det, jag har ingen aning även om jag börjar samla på mig väldigt många band i min dödsbank, vad de spelar är långsam släpig dödsmetall med ondskefullt morrande sång, nästan faktiskt i stil med Illdisposeds så kallade subwoofer är sången men där upphör likheterna med landsmännen i Illdisposed. Den melodiösa dödsrevolutionen som anlände med den så kallade göteborgsdödsen som nu sått frön överallt verkar ha undgått The Cleansing som även om de har en del melodiösa inslag mest håller sig till ett traditionellt tungt och elakt sound. Produktionen kan dock sägas vara modern och uppdaterad, faktum är att bandet ändå faktiskt har ett ganska välputsat sound. Långsam (enligt vissa recensenter snabb, kanske trummorna då), rumsren dödsmetall kan bandet sägas företräda för den som söker en kort beskrivning. Ett album om nio spår och knappa fyrtio minuter är vad den som köper Feeding the Inevitable får.

Danska The Cleansing faller inte direkt mig i smaken, jag har aldrig riktigt kunna förlika mig med de långsamt grymtande sångarna i den långsamma extremmetallen som företrädesvis kommer från USA. Jag tycker personligen att detta känns mestadels väldigt segt, inte direkt tungt även om jag gillar en del melodier i spåret Processed for Contamination, så länge jag slipper höra någon sång vill säga. Det här hade fungerat jättebra med en power metalsångare eller något i den stilen, långsamt vrålande och inte speciellt tung musik känns mest fel och märkligt för mig. Jag är dock säker på att det finns många som tycker att detta är brutalhårt och häftigt, precis som en före detta skribent från tidningstiden skrev om ett band jag tyckte lät mest sömnskapande, han skrev att det var jättebrutalt, så kanske för er som är invigda i genren.

Danska The Cleansing har i alla fall en sak för sig, jag gillar dem mycket bättre än mina störande grannar som verkar syssla med elefantuppfödning dagarna i ända, The Cleansings oväsen följer i alla fall ett mer givet mönster och där finns melodier och ett par uppsidor i vissa partier där jag slipper sången, så helt klart heller The Cleansing än mina grannar. Men skämt åsido, jag måste säga att den här skivan säger mig absolut ingenting, det är bara lite trögt grymtande ackompanjerat av ganska tafatt musik, inget brutalt och inget hårt i mitt tycke.

Danska The Cleansing är dock inte helt värdelösa, som sagt finns det en del riktigt fina partier, men även om jag klagar är deras musik okej för vad den är, jag behöver inte vara någon större fanatiker för att ändå ana att detta har något som genrens lyssnare kan uppskatta och betyg på olika sidor runt på internet verkar bekräfta den saken, så inte för mig men värt att kolla upp för den som gillar dödsmetall med spår av den Floridianska och danska skolan.

Label: Deepsend Records
Tre liknande band: Usipian/Submission/Corpus Mortalis