15. Kansas - Dust In The Wind

info:

guests

Released 2011-04-29
Reviewed 2011-05-28

yesterrock

Det finns en hel drös med kompilationer där ute som alla kommer med påståendet om att de är det bästa inom någonting och det spelar inte den minsta roll om vad det handlar om, det kommer ändå aldrig att vara det bästa inom något eftersom alla kommer att anse att något saknas. Yesterrock kommer med en samling rocklåtar, melodiösa sådana samlade på två skivor och det låter väl kanske inte så tokigt. Det verkar inte så tokigt tills dess att jag tar en titt på listan av låtar på dessa två skivor, då är jag inte lika övertygad.

Visst finns det låtar som kan anses platsa på en skiva som avhandlar det bästa inom den melodiösa rocken, More Than a Feeling av Boston är ett tydligt exempel på en sådan, Hold the Line av Toto fungerar också, Journey har sin plats, Reo Speedwagon gör bra musik och detsamma gäller Cheap Trick men från alla dessa banden har de bekvämt glömt att det finns bättre spår än de som tagits med. Men vad har Alice Cooper, Europe och sådana band där att göra och Bat Out of Hell borde ha bytts mot något som mer kan förknippas med Melodiös rock och sådant har Meat Loaf i mängder, Bat Out of Hell känns mer som en fullskalig hårdrocksattack än en melodiös rocklåt. Och om det nu är det bästa som den melodiösa rocken har att erbjuda, vart tog Babe med Styx vägen? Vart är Journeys största hit Don’t Stop Believin’? och så vidare. Listan av låtar som borde varit med är lång och de konstiga valen som tagits med kan också sägas vara hyfsat lång.

Jag säger inte att det är en dålig samling musik, tvärtom, jag säger bara att det saknas mycket och sedan har samlingar som sagt alltid ett problem i att man vill ha med allt. Jag tycker som med så många andra samlingar att denna blir för mycket att lyssna på, det är omöjligt att avsätta den tid som behövs för att lyssna till detta och istället blir den en skiva att ha i bakgrunden och som sådan fungerar den väldigt väl eftersom det är generellt lättsmält musik som fungerar bra i bakgrunden. Jag vet inte om detta var målet med denna dubbelskiva men för mig borde titeln ”Det bästa ur den melodiösa rocken” innebära att det ska vara det bästa, det borde finnas musik av Queen, Styx, Journey, Boston, Reo Speedwagon med flera, vissa av dem finns, vissa med sina bästa låtar andra med någon låt. Det borde också innebära att man verkligen försökte sätta ihop den bästa skivan vilken innebär en skiva, absolut max en timme, längre går inte att lyssna på en skiva anser jag och välja ut det bästa så att man fyller en timme musik. Det är inte gjort här, här är det dubbelt så långt och dessutom med många låtar som inte helt passar genren eller som inte ens är särskilt bra, vad Yesterrock precis som så många andra som sätter ihop kompilationer gjort är att skapa en skiva för att ha i bakgrunden, kanske vid en tillställning eller liknande, och inte en att skiva att lyssna på.

Så mitt omdöme blir att denna kompilation är ett utmärkt bakgrundsskiva som precis som alla andra kompilationer jag stött på är alldeles för påfrestande att verkligen lyssna på. Det finns en del fantastiska låtar på denna kompilation med det finns fler intetsägande tråkiga låtar och det säger en som är en stor fan av melodiös rock. Jag rekommenderar Ten, Vega, Uriah Heep, Journey, TNT och så vidare framför detta, alla dessa och många fler melodiösa rockband har släppt skivor 2011 och alla dessa är klart mer prisvärda och klart mer intressanta att lyssna till än denna kompilation.

Om ni inte har en dator med musik på eller en MP3-spelare att koppla till stereon för blandad musik på tillställningen, då kan ni köpa denna skiva, annars finns det bättre val i skivhyllorna, kanske någon av Yesterrocks andra skivreleaser till exempel.

Label - Yesterrock/GerMusica
Tre liknande band - //