Additional guitars by Johnny Gibbons
Jason Thanos - backing vocals

Dennis Ward - production
Luis Royo - cover art

Released 2011-02-18
Reviewed 2011-01-26

Intressant konstverk var det första jag tänkte när jag såg skivomslaget i nedladdningsportalen som Frontiers använder för sina promoskivor. Jag upptäckte senare att den skapats av Luis Royo, en konstnär jag känner igen sedan tidigare, hans verk finns bland annat på Heyes pussel. Ten är också ett band jag känner till sedan tidigare, jag har dock inte hört så mycket av deras musikaliska sida tidigare men det jag hört har väl varit okej utan att glänsa överdrivet.

Som så ofta med Frontiers skivor är det melodiöst som gäller, med distinkta refränger och ett väldigt melodiöst sound är Ten inget direkt undantag. Gary Hughes har väl inte direkt den där typiska rösten för ett melodiöst hårdrockband men han är inte heller långt från arketypen. Gitarrsoundet är distinkt på denna skiva med många tydliga melodier. Produktionen är ren och snygg som är brukligt för genren och skivan har tio spår och en totaltid på nästan en timme.

Skivan inleds med Endless Symphony som är ett riktigt bra spår som styr in lyssnaren på skivan på ett riktigt bra sätt och den som tänkte ut de fantastiska pianosnuttarna bör onekligen geniförklaras ganska snabbt. Därefter kommer tre schyssta spår innan titelspåret börjar och det spåret är också ett skönt spår som fungerar väl och håller mitt intresse uppe på ett bra sätt.

Spår åtta, The Hourglass and the Landslide är ett riktigt grymt spår, ett sådant där spår som känns så solitt och bra som bara ett grymt melodiöst rockspår kan göra. Ni vet ett sådant där spår där vers och refräng och melodi samspelar i en perfekt harmoni. Ett riktigt grymt spår helt enkelt, ett hitspår kort och gott.

Spåret som följer timglaset och lavinen är också riktigt trevligt med snygga gitarrslingor och bra melodier och med dessa riktigt intressanta nämnda spår blir denna skiva en riktigt stark skiva som etsar sig fast i medvetandet, speciellt inledande Endless Symphony och The Hourglass and the Landslide som jag gärna kommer tillbaka till ett flertal gånger.

Jag måste säga att trots att det tar en timme att lyssna igenom den är Stormwarning en riktigt bra skiva som jag gärna återkommer till flera gånger, lyssna bara till de spåren jag räknat upp så kommer du själv inse den saken och ingen som gillar melodiös hårdrock kan missa denna skiva.

Label - Frontier Records
Tre liknande band - Rainbow/W.E.T./Gary Hughes