Michael Cicero - Drums
Daniel Sandin Lundell- Bass

Released 2011-05-18
Reviewed 2011-05-04

tantrumtoblind.com
headlock management

Bandet har tagit sitt namn från ett wakeboardtrick som tydligen är ganska svårt att genomföra, dessutom har de en av de töntigaste videos jag sett till sitt singelspår Get Get Get, som förstås inte är det svenska ordet med samma stavning utan det brittiska. Tänk om det varit Get get get, det skulle finnas mindre indikationer på att ett band skulle vara ett lantisband, kanske från Östersundstrakten, men nu är dock inte saken alls så eftersom bandet ska ha bildats i Stockholm och så vidare.

Enligt promoinformationen har de influerats av band som Sum41, Linkin Park och Paramore vilket säkert stämmer och de kanske låter som något av dem också, enligt info jag sett kan de göra det. Jag har personligen ingen aning om det kan vara så eftersom jag inte hört något av dessa band mer än möjligtvis någon sporadisk låt, Paramore har jag aldrig hört. Men det är väl lite grann av kvinnofrontad punk/hårdrock med mycket energi i sina låtar. De har själva producerat skivan har ett sådär lagom tungt/punkigt sound i elva spår och ungefär 36 minuter.

Det är också ett band som fått rätt bra support och promotion, hörts i reklam och så vidare, personligen har jag inte märkt något av den saken men det kan ju bero på att jag inte har någon TV och därför ”missar” all reklam som sänds på dumburken. Tydligen har de också spelats rätt hårt på P3 vilket jag förstås också missat eftersom jag anser att P3 är en jävla skitkanal som bara tilltalar totalt blåsta idioter med totalt blåsta idioter som programledare, tur att man inte betalar några pengar till radiotjänst för tänk att ha en sådan sak på sitt samvete. Såhär långt låter det väldigt positivt eller hur?

Allt runtomkringtjafs som nämns i informationen om detta band ger jag ärligt talat inte ett skit för och hade jag gjort det hade jag avfärdat detta band omedelbums eftersom jag skyr band som Green Day och deras gelikar lika mycket som jag skyr Cancer eller surströmming. Men eftersom jag har lätt för att ignorera skräpfakta gick jag lätt in i musiken och glömde allt det tjafs som jag nyss skrev upp här ovan.

Allt börjar med singelspåret Get Get Get som förstås är en låt som framförs på det engelska språket så att ni inte tror att det är ett bondeband. Det är en riktigt bra låt faktiskt med mängder av energi och medryckande till tusen, en låt man inte kan låta bli att gilla om man nu inte är en svartmetallare som måste hata allt som kan tänkas vara populärt. Sedan fortsätter det på den inslagna vägen med bra låtar, men nästa låt jag tänker nämna är spår fyra Liar Lines som blir nästa singel som bandet ska släppa, här visar de åter sin energi och sin känsla för medryckande musik, med catchy refräng och allt dras man med vare sig man vill eller inte. Även efterföljande Why Pretend är riktigt skön faktiskt.

Överlag tycker jag att bandet har väldigt starka refränger och att Walk Out är en väldigt stark skiva eftersom alla spår är riktigt bra och de som känns som mellanspår på skivan är fortfarande riktigt bra spår. Jag vet inte hur bandet står sig en genre som denna men jag vet att jag inte hört mycket i denna form av poprockpunkgenre som är ens i närheten av detta, ta Green Day som man hör massor av, de är rent usla om jag ska vara ärlig, detta är klasser bättre, kommersiellt ja men det behöver knappast vara ett hinder för att det ska vara bra.

När vi ändå surrar om bra spår så bör jag nämna avslutande Fireflies också för det är ett riktigt bra spår och när jag sedan ska går vidare så funderar jag på vad jag ska säga mer om denna skiva, kanske att Laurene är ett riktigt trevligt spår som jag höll på att glömma, jag har inte direkt något att klaga på, videon till singeln Get Get Get är rätt usel men annars? Sångerskan är hyfsad och fungerar bra ihop med musiken och låtarna är som sagt riktigt bra rakt igenom.

Jag skulle vilja säga att denna skiva definitivt kvalificerar sig band de absolut bästa skivorna som släppts i år, den har långt kvar till Sirenia men därefter kan den mycket väl vara. Jag kan varmt rekommendera att ni kollar upp denna skiva om ni gillar bra musik.

Label - Headlock Music/Triada
Tre liknande bands - One Without/Evanescence/Avril Lavigne