Produced by Taletellers and Phil Hillen
Engineered, mixed an mastered by Phil Hillen

Released 2011-03-25
Reviewed 2011-06-02

taletellersmetal.com
metalville

Efter att Alan Costa splittrat sitt tidigare band Taletellers Soulseller bildade han tillsammans med gitarristen Stefan Kuhn ett nytt band som han mycket fantasifullt gav namnet Taletellers. Ett radikalt skivomslag, lustigt i alla fall, och ett namn som vittnar om radikalitet är vad bandets andra album ståtar med. Detonator hetter deras första album och det är ett album jag inte stiftat bekantskap med, när det gäller denna Radicalizer däremot. Bandet säljs som ett hårdrockande metalband där bolaget lägger mycket fokus vid vilka band Mark Wilkinson som stått för framsidan ståtat med omslag för.

Radicalizer kan knappast sägas vara något radikalt eller nyskapande inom den hårda rockvärlden. Det är tretton spår och 43 minuter av upptempo heavy metal med energi och kraft. Första spåret är ett intro så det är tolv låtar kan jag väl säga, dessa är som sagt stilmässigt lite upptempo heavy metal utan krusiduller. Tungt, simpelt, hårt rockande, energiskt är ord som alla kan användas för att beskriva vad vi får musikaliskt på Radicalizer. Vad vi inte får är en överdrivet välpolerad produktion, Taletellers har en ganska rå produktion som ger känslan att den inte är så värst modern. Jag skulle vilja säga att det känns en aning som att det skulle vara producerad för femton år sedan eller något i den stilen, egentligen borde jag säga femton år sedan med dagens teknik om det gör det mer begripligt.

Det hela börjar med en osannolik lösning på ett omöjligt dramatiskt problem för att sedan fortsätta med det första ”riktiga” spåret som går under namnet Nail it Down som är ett typiskt heavy metal spår utan något speciellt, ett hyfsat bra spår men inte så mycket mer. Överlag tycker jag att detta album känns så, hyfsat bra eller bra, okej att lyssna på eller till och med bra att lyssna på men när det sedan är slut så har du inget intresse kvar för det. Det finns ett par spår som är rätt bra och rätt minnesvärda, The Lie är en två och en halv minuts rockarrökare med riktigt bra refräng som sätter sig hos lyssnaren. Sedan måste jag säga att Sadistico är väldigt bra, i övrigt är det dock rätt bra men intetsägande och det är ett album som snabbt faller i glömska hos mig som lyssnare, något som förstås inte är positivt.

Det finns flera saker som kan sägas om Taletellers men egentligen kommer ingen av dessa att ihågkommas med tanke på att musiken dels är intetsägande eftersom att den låter mer eller mindre som heavy metal låter som standard. Där ska vi dock klargöra att det låter som tysk heavy metal enligt standardformatet, det är som att de följt instruktionsboken till punkt och pricka, lyriken är klassikt heavy metalliskt, låtstrukturerna är så typiska som de kan vara. Därför tror jag att det är lika svårt för Taletellers att märkas i en väldigt välpopulerad genre som det är för mig att sätta tapeter på en vägg.

Det finns goda intentioner i Taletellers, spår som jag tidigare nämnt vid namn indikerar att det finns talang och kunskap att göra någonting mer en heavy metal enligt standardformatet. Radicalizer är dock heavy metal enligt just standardformatet, välgjort men till större delen utan egen identitet och i ärlighetens namn rätt onödigt. Tack vare Sadistico och främst The Lie ger jag detta band starkt godkänt.

Två spår gör att det i alla fall finns något att ta med sig från ett i övrigt identitetslöst album. Sagoberättarna behöver definitivt krydda sina sagor om de vill bli något mer än en i mängden.

Label - Metallville/Flying Dolphin Entertainment
Tre liknande band - Taletellers Soulsellers/Judas Priest/Dokken