Confrontation Of Souls (2009)

Leif Jensen vocals on Legacy of Hate

Recorded at Ultrasound Studios in Moita, Portugal, with producer Daniel Cardoso

Released 2011-05-09
Reviewed 2011-07-15

rastilho

Detta är det första album jag fått från ett nytt promotionbolag och dessa vill vi förstås inte såga eftersom vi gärna får nya skivor men vi måste samtidigt vara ärliga. Switchtense är ett portugisiskt band som spelar en form av extremmetall där thrash möter döds eller något i den stilen, tungt och extremet är vad det är. 48 minuter och tolv spår är vad vi får från bandet när vi inmundigar deras nya album som går under samma namn som bandet självt.

Produktionen är schysst och ljudbilden är modernt ren och polerad men ändå med en känsla av tyngd kvar. Sången är vrålande och argsint hela vägen igenom och vad som slår mig när jag lyssnar är hur hårt och tungt bandet hela tiden söker att frammana sin musik till oss som lyssnare.

Du förnimmer säkert ett men någonstans här och du förnimmer rätt, jag ska dock först säga att jag tycker att det börjar bra och medryckande i de första spåren Concrete Walls, Face Off, Living a Lie och In Front of Your Eyes men allteftersom skivan går blir det alltmer monotont. Detta albums största problem är att det saknas variation, sången låter i stort sett likadant hela vägen från början till slut och allteftersom tiden går när jag spelar albumet tappar jag mitt intresse och det är minst sagt en ljummen känsla när jag når slutet av detta album.

Mitt tips till bandet är att de kanske ska försöka nå en större variation, kanske genom att variera sången eller bara genom att skapa ett lite mer varierat låtmaterial. Jag har lite svårt med extremmetall i grunden men jag kan uppskatta mycket av det som Legion of the Damned vilka jag givit en positiv recension till exempel och dessa sägs vara lika Switchtense, men Legion of the Damned är mer varierade vilket gör deras musik klart bättre.

Bristen på variation är för övrigt ett stort problem för många extrema band, det är som att de fokuserar för mycket på tyngd, ilska och energi istället för att också söka ett mer hållbart resultat. Det extrema fungerar i några spår men sedan tröttnar i alla fall jag och det är fallet med Switchtense och många andra extrema metallband som finns därute i den djupa musikfloden som aldrig verkar sakta av eller torka ut.

På det hela taget känns det som en okej skiva, det finns väldigt bra element och jag gillar inledningen men tyvärr upprätthålls inte detta och skivan somnar alltmer av och jag finner att jag funderar i andra banor än de som Switchtense presenterar när jag närmare mig albumets slut.

En okej skiva, om du gillar de liknande banden jag skrivit upp och Legion of the Damned, Slayer eller musik i den stilen kommer du alldeles säkert uppskatta Switchtense. Om du bara är perifert intresserad av den extrema metallen kommer du nog precis som jag se den som okej men för enformig och för lång.

Label: Rastilho Records
Tre liknande band: Soulfly/Devildriver/Hatesphere