Mike Elizondo – executive producer
Adam Hawkins – engineer, mixing

Released 2011-09-28
Reviewed 2011-09-16

switchfoot.com
atlantic

Amerikanska ofta kallat kristna rockbandet Switchfoot släpper sitt åttonde album som går under namnet Vice Verses som har ett lyriskt tema som handlar om kausalitet, de har fått goda recensioner från olika kristna webrecensenter och blandade reaktioner bland andra recensenter precis som alla recensenter varit väldigt oense om vad som varit bra och mindre bra på albumet, så en ganska intressant läsning just den biten, jag var trots allt tvungen att kolla upp detta multiplatinasäljande band med tanke på att jag aldrig hört eller hört talas om dem tidigare. Jag vet inte vad det säger om mig som kännare av populärmusikaliska fenomen, men jag har läst på lite kort om hur bandet vill göra musik för den tänkande individen och öppna ögonen på folk med sin musik. De vill inte helt kännas vid den kristna musikscen de en gång kommit från eftersom den anser att religiös åskådning inte är en musikgenre vilket det förstås har rätt i. Lyriskt ska de också vara inspirerade av filosofer och så vidare, de använder band som U2, Beatles och ett helt gäng andra musiker/band som inspirationskällor.

Alternativrock kallas de ibland, gitarrdriven rockmusik med lite punkiga inslag och lite inslag av pratsång och så vidare. Oklanderligt producerad med en ljudbild som är modern, ren och snygg. Sångaren håller mest till i ett mellanregister och låter lite som en ganska typisk rocksångare som vi kan höra i många av de äldre rockbanden, han har definitivt ingen röst som står ut. Vice Verses är hyfsat varierad genom de tolv spåren, de har en ljudbild de håller sig till men det förekommer många variationer i låtuppbyggnader och melodier. Ganska energiskt kan också tilläggas och om det är musik för den tänkande människan så har de gått för ett simplistiskt tänkande eftersom det knappast kan sägas vara en utmanande typ av musik att lyssna på eftersom den är ganska rakt på utan några direkta konstigheter. Som jag redan nämnt har albumet tolv spår och det tar något över femtio minuter att spela sig igenom alla dessa spår men eftersom ett av spåren jag fick i min promo bara innefattade halva spåret innan det spårade ut hade jag bara elva.

Jag ska börja med att vara helt ärlig och säga att Switchfoot är riktigt dåliga när de sänker tempot, när jag hör de spåren vill jag hellre lyssna på den fantastiska sången från en elektrisk sticksåg som sågar itu ett snörasskydd som inte fästs ordentligt i en sågbänk. Jag tror att detta beror på att de har en sångare som inte håller måttet för lugnare musik då han artikulerar ganska dåligt och saknar den finstämda känsla som behövs för sådana låtar. Bäst blir bandet istället när bufflar på med lite halvsmutsig rockkänsla som i till exempel singeln Dark Horses som tillhör de absolut bästa spåren på albumet. Sedan måste jag också framhålla Selling the News som bryter av snyggt med talsång och en klämmig refräng, inledande Afterlife tillhör också albumets stora höjdpunkter medan titelspåret troligen är det sämsta spåret på hela albumet.

Överlag är det ändå rätt bra, ingenting fantastiskt eller egentligen nyskapande på något sätt. Jag skulle säga att det är ett album som känns ganska trött men till stor del räddas av ett oklanderligt utförande, låtmaterialet är albumets svaghet medan energin och ljudbilden är dess styrka. Jag kan dock konstatera att jag inte är speciellt imponerad av helheten med detta album men styrkan i de finaste delarna är riktigt bra så det lämnar mig lite ambivalent i min inställning till har jag ska sätta betyget. Men det är för mycket tråkigt och nedslående material för att jag ska ge ett betyg över mitten och likaså är det för mycket bra material för att ge ett betyg under mitten så ett mittbetyg känns mest logiskt så det är vad jag delar ut för Switchfoot.

Visste ni förresten att Switchfoot är en surfingterm som refererar till att man byter stödben ungefär, och det är precis vad man gör när man lyssnar på detta album, kanske inte stödbenet men känsla för den musikaliska kvalitén. Sammanfattningsvis blir dock mitt omdöme att det är ett hyfsat bra album med några riktigt fina höjdpunkter.

Label: Atlantic Records/Warner
Tre liknande band: U2/Lenny Kravitz/Foo Fighters

Read in english