Mastered by Christoph Brandes
Cover art by Robert Buhl
Photo by Knuth Lohse

Released 2011-04-20
Reviewed 2011-11-12

emanes metal records

Stormjägare är normalt sett de som åker runt i den amerikanska södern och jagar tornados, de bygger specialbilar och instrument för att ta reda på allt som går att ta reda på om dessa virvelstormar. Det är också ett tyskt heavy/power metalband som har en logotyp som ser mer ondskefullt ut än genren indikerar. Deras andra album som heter Crime and Punishment släpptes i april och innan ni beklagar er över vår slöhet att recensera den kanske ni också ska klaga på bolaget som skickade ut detta album tillsammans med några av sina andra album i oktober. Omslaget känns lite Hammerfall i gråskala vilket kanske ska indikera att de är power metal som söker sig tillbaka till svunna tider, recensioner jag läst nu talar för tidiga Helloween och sådant, så det kanske ligger något mer i det än min egen tolkning från omslaget ensamt. Stormhunter är en kvartett av tre män och en kvinna med det konstiga att kvinnan inte sjunger utan spelar gitarr i bandet.

Som ni redan noterat har power metal redan nämnts och heavy metal likaså, och det är i den trakten bandet befinner sig. Heavy/Power metal enligt den modell vi såg under den senare delen av åttiotalet, snabba riff och ganska tungt är vad vi får, metal av ett klassiskt snitt är vad de erbjuder oss som lyssnare. Ett annat stormband kommer ganska snabbt i åtanke när jag lyssnare på detta band, Stormwarrior är ganska lika i stil och även sången påminner lite, speciellt om vi jämför med Stormwarriors tidigare album. Givetvis är det inte så att de är kloner av Stormwarrior, de har sin egen touch av det och det är power metal utan den falsettsångaren som den post-1997 stil av genren som vi utsatts för under de senare åren. Jag tycker att man kan säga att bandet är heavy/power metal enligt en klassisk stil som näst intill inte existerar idag. Det är tio spår på detta bandets andra album och det tar ungefär 47 minuter att spela igenom hela albumet.

Så om beskrivningen av bandets musik blev lite rörig och långdragen kan jag säga att bandet musikaliskt inte alls är det då deras musik är rakt på och utan krusiduller, redan från inledande spåret Last Words introduceras vi för vad vi kommer att få höra. Detta inledande spår är ett riktigt bra klassiskt heavy metalspår som imponerar. Förutom detta inledande spår är det dock ganska tunt med sådant som verkligen gör ett intryck på mig, låtarna är bra men det känns lite anonyma och kanske en aning försiktiga eftersom de inte riktigt vill falla ur sin ram eller vad det nu kan vara. Jag måste säga att de håller en hög kvalité detta tyska band men förutom i det inledande spåret tycker jag inte riktigt att bandet tar ut svängarna ordentligt utan placerar sig själva inom en väldigt snäv referensram vilket jag tycker handikappar den musikaliska kvalitén på samma sätt som ett benbrott handikappar en tennisspelare.

Så jag skulle vilja säga att detta band är väldigt bra men samtidigt är det lite för försiktiga i sin musikaliska inriktning då deras album blir lite väl ensidigt för att vara underhållande under de 47 minuter som albumet pågår. Jag skulle önska mig klart mer variation och kanske också en bättre sångare då jag tycker att Frank saknar lite grann av räckvidd för att verkligen kunna ta detta band till sin fulla potential. Där finns höjdpunkter i det inledande spåret och även det avslutande titelspåret men i övrigt är det tunnsått med sådant som kan ta dig med storm och det är synd med tanke på att jag tycker mig finna spår av riktigt hög potential i detta band. Om du avgudar klassisk power metal och tycker att de absolut ska följa formatet slaviskt är jag säker på att du kommer att älska detta, om du önskar lite mer av ditt musikaliska lyssnande tror jag du kommer att tycka att det känns en aning enformigt speciellt mot slutet av albumet.

Kort och gott: ett kompetent album som faller på sin brist på variation.

Label: Emanes Metal Records
Tre liknande band: Stormwarrior/Helloween/Running Wild