Audio mastered by Svante Forsbäck, Chartmakers

Released 2011-11-11
Reviewed 2011-11-12

Sonata Arcticas bandsida

sonataarctica.info
nuclear blast

Ett problem som dyker upp direkt är att DVDn vägrar att spelas i min PS3-maskin vilket är väldigt störande eftersom jag inte har någon annan videospelare kopplat till mitt bildsystem, men jag letar fram min gamla inspelningsbara DVD med hårddisk också från Sony, vilket inte visar sig helt enkelt heller eftersom den inte fattar vilken ljudinställning jag vill ha trots att jag väljer dolby digital så väljs ändå stereo när jag börjar spela så jag måste välja ljud manuellt, irriterande. Och varför finns inte DTS-ljud? det låter alltid bättre än dolby, men det är ändå kul att jag får en DVD att recensera eftersom det faktiskt är första gången jag recenserar en DVD för Hallowed på webben. Vad kul att det då är med det bästa power metalbandet i världen, Tony Kakko och hans anhang har varit hemma i Finland och spelat in denna skapelse och med på de två DVD-skivorna kan vi hitta material från deras egen Sonata Arctica Open Air Festival i Kemi, Finland. Vi får också lite bakom kulisserna material och några musikvideos och så vidare, det är bara att hoppas att inte DVDerna spelar så dåligt som de gjorde i mina spelare, kanske bara är en Sony sak, köp inte Sony med andra ord, de gör bara skräpprodukter.

En annan kul sak som finns på DVDn från livespelningen är ett kommentarsspår, problemet är att det är på finska och vilken sund, frisk människa talar det språket? Kanske finns det på ett annat språk också men Sony vill inte erkänna det. Bonusmaterialet är lite mer låsta till ett ljudformat vilket förstås känns ganska vanligt på DVDs och detsamma gäller att filmningen kanske inte riktigt är i samma nivå som den vi får på huvudakten. Jag tror man kan säga att extramaterialet är mer kuriosa än något annat och ärligt talat är det inte sådär överdrivet mycket men dokumentärer från bakom kulisserna är alltid ganska kul för den som är intresserad av bandet.

Musikaliskt har vi två gamla recensioner ni kan hoppa tillbaks till om ni vill veta hur bandet låter, där finns beskrivningar av den saken och allt det där. När det gäller konserten kan jag säga att den är ljudmässigt okej, knappast fantastisk och jag har många live DVDs som låter bättre rent ljudmässigt. Bandet gör ett bra framträdande helt klart och känslan är god, det akustiska inslaget med tre akustiska spår någonstans mitt i allt är helt klart någonting väldigt intressant och spännande och inget jag sett de gånger jag sett bandet live. Produktionen är helt klart ganska massiv med åtta kameror en del riggade på dolly och på kran över det hela, det är välgjort även om jag inte är helt överens med bildspråket som jag tycker är lite spretigt men det antar jag är en smaksak. Det blandas i vinklar och även från färg till svartvitt vilket jag inte riktigt gillar, men jag antar att det också är en smaksak. Så överlag en välproducerad film men ärligt talat så skulle faktiskt menyerna behövts ses över lite, det här måste vara den första DVD jag provat som inte gått att spela upp i min PS3, och den första som dessutom inte kommer ihåg vad man valt för inställning till man startar filmen.

Det jag nog ändå känt att jag haft mest behållning av från denna DVD är dokumentärerna då dessa har varit roliga att titta på, lite korta kanske men kul ändå. Liveshowen är bra som sagt men den lämnar mig inte med något större eftertryck, bra låtar, kul att titta på men egentligen ingenting speciellt och ska jag vara ärlig så känns den här precis som i stort sett alla musikDVD-produktioner som någonting gjort enbart för de redan frälsta fansen som vi får möta några av i ”the making of”-filmen på andra DVDn. Vi får också se bandets sydamerikanska turné och hur de gjorde videon till Flag in the Ground och lite annat som några musikvideos och lite fotografier, dålig menymusik och så vidare.

En DVD för bandets fans, jag tror inte att de kommer att vinna över många nya fans med denna DVD utan det är för bandets inbitna fans och de kommer med största sannolikhet att älska denna DVD, jag som fan av bandet gillar helt klart DVDn men som kritiskt tänkande recensent måste jag säga att det knappast är en av de bästa DVDs jag sett när det gäller musik men det är ändå en kul film att titta på. Dessutom innehåller den massor av bra musik och det allra bästa känns det akustiska inhoppet som, lite grann påminner det mig om när Styx gör Boat on the River på Return to Paradise DVDn som för övrigt har klart bättre ljud än denna och menyer som fungerar.

Om ni har en Playstation 3 kan jag rekommendera att ni köper blu-rayversionen istället då du bara kommer till huvudmenyn och sedan kan du inte göra något mer därifrån. När jag väl kunde spela filmen måste jag dock säga att den är bra, så för er Sonata Arctica fans därute kan jag bara säga att det inte finns någonsomhelst ursäkt för er att inte köpa Live in Finland. Dock dyker nya fakta upp efter att jag publicerat denna recension, flera personer hör av sig och säger att inte heller Blu-Ray-versionen fungerar som den marknadsförts då den tydligen inte erbjuder dolby digitalljud utan bara PCM 5.1 vilket kanske inte alla receivers klarar av. Och det är inte bara på Sonymaskiner som DVDn inte fungerar, kvalitetskontrll någon? Det verkar inte gjort så jag säker betyget ett steg på grund av att ingen verkar kontrollerat att sakerna fungerar som de ska. Dessutom är ingen som meddelat mig nöjd med bildspråket heller, för flera fans en besvikelse med andra ord.

Melko arvoton är väl en bra avslutning?

Label: Nuclear Blast/Warner
Tre liknande band: Stratovarius/Kamelot/Edguy