Adagio (1998)
Alone (2006)

Finally the official release of the rare „Justice For All“ EP from 1988 with four bonus tracks
Remastered and compiled by John Perez

Released 2011-07-15
Reviewed 2011-07-29

En udda EP som kallas Justice For All, eller demo kanske den skall kallas som amerikanska Solitude Aeturnus återigen låter se dagens ljus tillsammans med lite bonusspår bestående av någon liveupptagning och lite replokalsmusik eller något i den stilen. Musiken är från slutet av åttiotalet, innan bandet hade hunnit växa sig någotsånär inflytelserika på doom metalscenen.

Om ni får känslan av att det låter lite Candlemass kan det ju bero på att sångaren Rob Lowe numer också sjunger i nämnda Candlemass varför med tanke på stilen det onekligen låter bekant. En fråga men dock bör ställa sig gällande detta album är om det verkligen är nödvändigt, jag brukar själv aldrig riktigt komma på mig själv funderandes över hur kul det varit om jag kunde komma över en skiva med Styx demoinspelningar, för det finns redan en samling av de ganska tråkigt låtande wooden nicklealbumen som de släppte i början av karriären och samma sak gäller alla band, jag är säker på att om Arjen gjorde demos för Ayreon så låter de mycket sämre än hans album vilket inte direkt skapar en känsla av något jag måste ha. Demos har oftast sämre produktioner och ett ganska omoget sound, det kan ge indikationer om vart ett band är på väg men Solitude Aeturnus har redan flera album ute så vad är egentligen poängen?

Musikaliskt kan vi känna igen doom metalen med långsamma tongångar, mässande sång och allmänt mustig känsla av domedagspredikan. Det låter ungefär som en arketyp av genren, som Solitude Aeturnus eller Candlemass om du så vill. Ljudbilden är trots att den är remixad ganska billig, trumspelet framförallt känns märkligt men överlag ger det en känsla av att vara en, just det, demoinspelning, varken mer eller mindre. Det är inte ett fantastiskt revolutionerande demoljud som vittnar om doomstorhet som skall komma, nej ljudet är billigt och låter som att det är inspelat i ett garage eller liknande lokal. Det är nio spår och femtiosju minuter av musik, mycket förstås tack vare bonusspåren. Kort för att sammanfatta hur det låter i en mening: som doom metal från 1988 inspelad av ett demoband.

De spår som inte är replokalssessioner eller live är ändå okej eftersom de trots allt bär spår av vad som komma skall men det låter faktiskt också helt okej. Låtarna är rätt bra faktiskt men de sänks förstås lite av att ljudbilden känns så billig, lite grann som något ofärdigt blir väl den övergripande känslan. De andra spåren som till exempel livespåret låter förjävligt, det finns inget annat sätt att säga det på, det är som att någon spelat in det med dåtidens diktafon från tvärs över gatan från där de spelade, det låter som skit och ärligt talat. Jag skulle skämmas att ha något sådant på något med mitt namn på. Samma sak med musiken från sessioner i replokalen, inte alls roligt med jävligt dåligt sound och svårt att få ut något vettigt av och det väcker åter frågan varför band vill visa sig från en så dålig sida. Jag trodde det handlade om bra musik och inte något annat.

Om vi bortser från de tre spår som låter jävligt illa så är det ändå ett okej album, låtarna är ganska bra och jag finner mig själv mednynnande i flera av dem när jag lyssnar igenom albumet så ur den aspekten godkänt men på det hela taget saknas det verkligen för mycket för att jag ska kunna godkänna detta. För att sedan inte tala om nödvändigheten, för vi talar ändå om någonting som ingen egentligen vill ha, EPn på kassett är något ovanligt och kan ha samlarvärde men detta är bara att släppa det materialet igen, ett material som är avsevärt sämre än något av bandets album de släppt sedan dess så det enda det åstadkommer är att visa upp bandet i en sämre dager och dessutom skapa en känsla av att de kanske har slut på saker att komma med. Nyinspelningar med fräsch produktion av dessa spår hade varit ett mycket bättre sätt att göra det på, med de gamla spåren som bonusspår. Nu är det bara en skiva som ingen kan vilja ha, bandets fans tycker att det är sämre än allt annat de gjort och de vinner knappast nya fans med material som detta.

Kort och gott en helt onödig skiva som inte tilltalar någon mer än enstaka samlare kanske.

Tre liknande band: Candlemass/Cathedral/Krux
Visit hallowed.seRead in English