Produced by Janne Manninen
Music & Lyrics by Sofia Talvik

Released 2011-09-01
Reviewed 2011-10-24

sofiatalvik.com
makaki

Nu är det snart dags för nästa del i hårdrocksvarianten av Sofia Talviks L.O.V.E.-projekt men denna EP som går under bokstaven V släpptes för lite över en månad sedan men eftersom vi skriver om rockmusik får vi den som extra för hårdrockversionerna verkar det som och den här gången tycker jag i alla fall att hårdrockversionerna inte är astråkiga men det får du veta mer om när du kommer till den recensionen som jag kommer att publicera kort efter denna. V är tredje delen i Sofias kärleksprojekt eller vad det nu kan kallas och det är den andra delen jag fått nöjet att höra vilket är kul att vi inte bara får de hårdrockade varianterna av hennes låtar utan också får höra hur det faktiskt låter när det är gjort som det var tänkt. Men mer om det projektet får ni i den recensionen, nu är det detta projekt som gäller. Lite bakläxa för promotorn till nästa gång, i nedladdningsportalen för denna EP är det fel omslag och texten är felkodad där det ska vara länkar, inte för att det spelar någon roll för dig som ska läsa recensionen men promotionnissarna kanske gör det. Nåväl, tredje delen av denna saga som består av fyra EPs som distribueras digitalt och finansieras i sin inspelningen av vänliga fans, vilket är ett intressant sätt att jobba på i dags inte alltför lönsamma musikbransch.

Stilmässigt har hon trampat över lite på det elektroniska med denna del av historien, låtarna känns lite mindre tillbakalutade och vackra för att bli lite mer rakt på, avslutande Jonestown är ett undantag dock, den skulle passat in väl på O. Det är inte ett alexanderhugg i jämförelse med O, men det märks att det är annan producent och att det är en helt ny del vi har att göra med. Sofias röst står dock fortfarande i centrum även om hon här har lite mer konkurrens om att vara mest framträdande i musiken. Inledande Delusional kan definitivt kategoriseras som synthpop med väldigt framträdande syntar som ackompanjerar Sofias finstämda sång. Circle of Friends känns mer som det vi hörde på O men med mer elektronsik inblandning och To Watch the Bridges Burn känns som en liten fin positiv poplåt med ett aningen störande trumkomp och avslutande Jonestown är som sagt en väldigt vacker historia som känns tillbakalutad och väldigt finstämd, nästan vemodig. Då har jag sagt något om hur alla fyra spår låter vilket var snabbt gjort och nästan lika snabbt går det att spela igenom EPn ett varv, nämligen fjorton och en halv minut enligt min musikspelare. Produktion och ljudbild är oklanderligt framfört och skivomslaget, eller kanske ska vi säga bilden bara eftersom det är en elektronisk EP, går i samma stil som de tidigare.

Jag måste säga att den här delen griper inte lika väl tag i mig som den förra, Delusional har ett lite jobbig synthpoppig stil som jag inte helt kommer överens med öven om jag i stort gillar låten så hade jag hellre sett att den gått i en mindre elektronisk väg. Andra spåret Circle of Friends är bra, där har elektroniken tagit ett steg tillbaka och då kommer det som jag tycker att hon är bra på, Sofia, fram mycket bättre när låten byggs mer kring hennes röst än runt synthar. Tredje spåret To Watch the Bridges Burn är en fin liten uptempohistoria som jag gillar väldigt mycket även om där finns ett trumkomp som jag inte kommer helt överens om och som dämpar mitt intryck. Bäst på EPn är avslutande Jonestown som är bonusspåret och härstammar från albumet med samma namn, det är ett riktigt vackert spår som tilltalar mig mest av de fyra på denna EP som jag tycker är väldigt bra men ändå ett steg tillbaka i förhållande till O. Om O var en stark femma så är denna en ganska svag sådan men den får trots allt samma betyg även om jag hellre lyssnar på O än på V.

Jag hoppas att detta projekt när den sista delen släppts också släpps på vinylskiva, en dubbelvinyl med en bokstav på varje sida av omslaget och en bokstav på var sida på de två vinylskivorna också. Det skulle vara riktigt kul och någonting jag verkligen skulle vilja se i min skivsamling men vi får se hur det blir med den saken. Nu har jag i alla fall två delar att sätta ihop till ett halvt album kanske, så även om del tre inte är lika bra som del två så är den helt klart värd att rekommendera.

Label: Makaki Records/Triada
Tre liknande band: Badmouth/G.A.I.N./Ball of Mayhem