Produced by: Marcus Högquist
Music & Lyrics by Sofia Talvik

Released 2011-11-01
Reviewed 2011-12-09

sofiatalvik.com
makaki

Sista delen i Sofias kvartett av EPs som släpps digitalt och den del som har den framsida som mest påminner om den hårdrockiga varianten av samma EP i serien. L.O.V.E kallar hon sina EPs och del ett till fyra, detta är således den fjärde delen. Den görs också som hårdrockig version av bandet Akribi och då heter den också E men då som en del i H.A.T.E, och vad jag tycker om den får ni läsa i recensionen av den. En sak som varit kul är dock att jämföra hur albumen görs av Sofia respektive de som gör coverversioner i hårdrocktappning, det lustiga för vår rocktidning är att de rockiga versionerna hittills varit klart sämre än sina poppiga original. Det är något som kanske borde förvåna en inbiten rocker som jag själv, eller hur var det nu med den saken? Nåväl, för någon som läser oss kanske det är förvånande men när det gäller Hallowed kan knappast något sägas vara förvånande, en reguljär läsare skulle helt klart kunnat förutse att jag skulle skriva lejontämjare här helt utan anledning. Men vad ska man då säga om denna nya del i Sofias kvartett EPs? Det är en ny bokstav, E, det är en kvartett låtar vi fått att höra på, det står ett E på den digitala framsidan, jag hittade ingen video till någon av låtarna på denna del. Det är också den avslutande delen av hennes projekt och när Akribis version nu finns är antagligen projektet avslutat.

Det är olika producenter som sätter sin prägel på de olika delarna vilket gör att de musikaliskt skiljer sig en aning åt, men egentligen inte sådär jättemycket då Sofias röst och hennes låtsnickeri mellan dessa delar inte skiljer sig nämnvärt år och E passar väl in bland de andra, den är inte identisk med någon av delarna men den är samtidigt inte heller av ett helt annat slag. Jag skulle vilja säga att det är en ganska sund variation mellan de olika delarna och precis som tidigare visare den avslutande delen upp en oklanderlig produktion och en elegant lågmäld ljudbild som lyfter fram den styrka Sofia har i rösten. Låtmaterialet är sådär lagom varierat under de sexton minuter det tar att spela sig igenom allt material vi fått. Så över hela serien kan vi säga att hon har en ganska konsekvent stil men samtidigt erbjuder hon en bra variation mellan låtarna vilket gör att det inte blir tråkigt på någon EP och inte heller om man skulle spela allt i ett svep. Nämnas bör väl kanske att det åter är genom fansens bidrag som Sofia kunnat skapa denna EP, detsamma gäller de övriga delarna i serien så från alla som gillar det riktar Hallowed ett stort tack till er fans som hjälp Sofia att förverkliga detta projekt.

Den förra delen var lite mer elektronisk i känslan tyckte jag och den här den fjärde är mer tillbaka till där det var i del två vilket tilltalar mig mer än den tredje delen men inte så mycket att jag är villig att ta fram de allra högsta betygen. Men detta är en form av popmusik som verkligen tilltalar och i detta fall är den också väldigt välgjort så jag kan åter damma av några positiva ordalag om detta album innan jag förmodligen lägger Sofia och hennes projekt till handlingarna, om hon nu inte slår sig in på att försöka sig på mer projekt som involverar hårdrock förstås.

Det inledande spåret 7 Miles Wide är ett väldigt trevligt inledningsspår och jag får omedelbart en positiv känsla till denna EP, faktum är att alla spår håller väldigt hög klass. Det andra spåret The Garden är lite sämre än de andra och avslutande Lower Case Letters är mitt favoritspår på denna EP som jag gillar väldigt mycket och nu spunnit igenom ett antal gånger och ofta flera gånger i sträck eftersom det är så bra, det fanns lite bättre spår på del två O och del ett har jag inte hört så för min del är denna EP den näst bästa och det betyder att den får samma betyg som de övriga två EPs jag redan recenserad. Fantasilöst kan tyckas men hon har genomgående hållit denna höga kvalité och det i sig är något stort, roligt vore bara nu att släppa alltihop som en ”riktig” albumrelease, sätta ihop alla EPs till ett album vore en riktigt spännande sak att göra och jag hoppas detta projekt får en sådan avslutning med dubbla delar där alla hatprojektets låtar finns. Drömma kan man ju i alla fall och man kan ju trots allt lägga alla spår efter varandra i ajtunes och vips har man fått ett album som kan kallas L.O.V.E.

En snygg slutkläm kunde ha varit: Sofia sätter en snygg punkt efter E när det gäller projektet L.O.V.E.

Label: Makaki Records/Triada
Tre liknande band: Akribi/G.A.I.N./Ball of Mayhem