Sanchez (2007)
Nightride (2009)

produced by the band

Released 2011-05-27
Reviewed 2011-05-23

7hard

Svenska Sanchez som uppenbarligen anser att vi alla behöver en dos av Mexiko eller något sådant med tanke på namnet, eller så kan det bero på att sångaren heter så. Jag har egentligen ingen aning vilket men hade förväntat mig lite spansk gitarr när jag startade denna skiva, namnet förpliktar att man bör ha något med ton av det spanskspråkiga. Något sådant finns dock inte att finna i den musik som Sanchez bjuder på med sin nya skiva som går under namnet Run The Streets som betyder spring på gatorna vilket känns som en ganska fantasilös titel om jag ska vara ärlig, skivomslaget är inte direkt heller det mest upphetsande jag sett. Bandets logotyp är okej dock.

Musikaliskt handlar det om rock, eller möjligtvis melodiös rock, det är klara verser och refränger, låtarna har en tydligt typisk rockuppbyggnad utan krusiduller. Det känns som att bandet försöker förmedla energi genom sina trallvänliga refränger och energiska musik. Skivan är 42 minuter lång, knappt, dessa fördelas på tio spår som avhandlar typiska rock’n’rollämnen. Det som kan sägas är att Sanchez knappast tar hem några priser i att vara unika rent musikaliskt, och att de kan jämföras med band som till exempel Danger Danger och liknande.

Bandet har själva producerat skivan och i all ärlighet kan jag säga att bandets största problem ligger i just produktionen, för melodiös rock krävs kristallklar produktion och överlag ett väldigt polerat sound. För mig känns det som att bandet försöker spela just melodiös rock och det är också vad de marknadsförs som. Jag tycker att bandet har ett lite unket sound, det låter som att de stått i ett akvarium och spelat med mikrofonerna utanför. Ljudet är också väl platt och på grund av detta känns det som att sångaren saknar all känsla vilket jag dock tror beror på produktionen snarare än bristande kapacitet. Kanske skulle de snarare ha tagit hjälp av en duktig producent än producerat själva.

Jag tycker att inledande Stand Up (For Your Rights) är hyfsat bra med schysst refräng och så, jag kan dock ändå inte komma helt överens med ljudbilden så min känsla är att den kunde ha varit bättre med lämplig produktion och inte akvariesoundet som bandet har. Även titelspåret är helt okej, med samma sak gäller där och det känns som att jag blir lite rånad på konfekten när det gäller denna skiva.

Nu ska ni inte tro att jag säger att Sanchez är urusla eller något sådant, för om jag hade gjort det så hade jag överdrivit väldigt. Jag säger heller inte att det är bra, det är hyfsat men soundet är lite väl beige för min smak. Jag hade hoppats på lite mer mexarpower eller lite mer egensinnig energi, kanske galet riffande på en spansk gitarr eller något sådant men vad jag istället fick var standardiserad rockmusik med en produktion som inte riktigt gör musiken rättvisa.

Run The Streets, ett enigma, ett svenskt band med ett namn som säger något annat. Ett standardiserat rocksound trots att namnet verkar indikera något annat, det är som att bandet gör allt för att inte leva upp till sitt namn. Dock kanske inte det kan sägas vara huvudskälet till att detta alster inte tilltalar mig mer än andra saker som inte tilltalar mig. Anledningen är främst produktionen, det låter precis som att bandet stått inuti ett akvarium och spelat in allt, kanske inte ett större problem i sig men att sätta alla mikrofoner utanför akvariet är det. Så även om Sanchez låtar bara som låtar betraktat är okej kan jag inte riktigt ta dem till mig eftersom jag är svårt allergisk mot dåliga produktioner och i mitt tycke är detta en dålig produktion för musiken bandet har att framföra oavsett om det är produktionen de sökte eller ej.

Sanchez bör se över produktionen till nästa allbum, Run The Streets är inte direkt en av mina favoriter för året.

Label: 7hard/Rock'n'Growl
Tre liknande band: Danger Danger/Firehouse/White Lion