Snakes & Arrows (2007)

Performed on April 15, 2011 at the Quicken Loans Arena in Cleveland, Ohio

Released 2011-11-08
Reviewed 2011-11-23

rush.com
roadrunner

Kanadensiska trion Rush är tillbaka med ett nytt livealbum, det har blivit ett par sådana under de senare åren men på detta album plöjer de igenom hela sitt album Moving Pictures någonstans mitt i showen. Ni vet det albumet som sålt kvadruppel platina i staterna med över 4 miljoner sålda exemplar och det album som börjar med en av världshistoriens bästa låtar i Tom Sawyer. Rush är det band förutom Beatles och Rolling Stones som har flest raka guld- eller platinasäljande album, ganska imponerande och som om inte det vore nog så har bandet sedan starten 1968 innefattat fem medlemmar och sedan andra albumet Fly By Night 1975 har de haft samma sättning med Geddy Lee, Alex Lifeson och Neal Peart, det är ganska imponerande och borde ge en rätt bra kontinuitet och förstås en riktigt väl samspelt liveshow. Clevland valdes därför att det var på grund av en lokal radiostation i Cleveland som plockade upp och spelade deras Working Man som Rush slog i staterna också. Detta album kommer både som dubbelCD som DVD eller Blu-Ray men vi på Hallowed fick hålla tillgodo med musiken så jag kan inte säga så mycket om de rörliga bilderna, men frågan är om det finns något band som kan stoltsera med en bättre setlist än den Rush har. För att besvara mig själv kan jag säga att dessa är väldigt få.

Musikaliskt rör sig Rush i ett spann mellan progressiv rock och metal, deras musik är ibland gitarrdriven ibland keyboarddriven beroende på vilken era du väljer att lyssna till. Det är svårt att sätta ett finger på att Rush spelar en viss stil och därmed punkt och detta album innefattar alla faser ur bandets karriär så den blir förstås än svårare att beskriva rent musikaliskt. Men Geddy Lee håller till i ett ganska högt register rent sångmässigt och hans röst håller än ganska bra måste jag tillstå och bandet låter väl samspelt och om det inte vore för att man hör publiken ibland skulle det vara enkelt att tro att det rörde sig om ett studioalbum. Ljudet är riktigt klart och fint och man kan knappast påstå att de inte kan sin sak, det är väl producerat och putsat men samtidigt behåller det lite av en levande känsla så de har inte överarbetat det hela. Du bör dock ha en stund över om du planerat att sätta dig ned och lyssna till detta album då det är nästan två och en halv timme långt och har 26 spår, det finns en del att lyssna på där för att säga det minsta. De flesta spår du vill ha kommer du att finna på albumet också, samt ett par från det kommande albumet Clockwork Angels så här finns mycket för Rushfanatikern att ta in.

Personligen har jag aldrig varit någon större fanatiker av livealbum och jag föredrar även i detta fall att lyssna på studiovarianterna av låtarna men samtidigt kan jag uppskatta detta väldigt mycket då jag är en stor fan av Rushs musik speciellt eran från Moving Pictures och framåt slutet av åttiotalet men också det banbrytande 2112 albumet som jag verkligen gillar och får höra musik ifrån på denna livekonsert också. Jag brukar inte ofta säga att jag avundas folk som sett vissa konserter men av någon anledning har jag inte lyckats se Rush och det är verkligen ett band jag skulle vilja lyssna på live så lite kan jag avundas de som såg denna konsert som verkar ha varit riktigt lyckad. Jag kan inte annat än säga att det är bra, smaka på låttitlar som Tom Sawyer, Subdivisions, Marathon, 2112 (Overture och Temple of Syrinx) och så vidare, det går inte att misslyckas med det materialet och bandet är så väl samspelt och så skickliga att det blir riktigt, riktigt bra.

Kanske inte världens eller ens Rushs mest nödvändiga skivsläpp men det är väldigt kompetent och fantastiskt bra så det är ändå bara att lyfta på hatten för denna fantastiskt bra trio och sedan gå till skivaffärn och addera ännu ett Rushalbum till skivsamlingen.

Label: Roadrunner Records/Warner
Tre liknande band: Saga/Dream Theater/Led Zeppelin

Read in english