Come September (Digital EP) (2008)

Digital EP

Released 2010-12-27
Reviewed 2011-01-10

promisedivine.com
snappingfingers

Svenska bandet Promise Divine som tydligen lyckats ganska väl vid turnerande i USA bland annat, släpper en digital EP med fem spår som alla har lustiga namn. Jag funderar lite grann såhär i början av min recension på varför man väljer att släppa en skiva enbart digitalt. Visst är det billigare men jag tycker att film eller musik i digital form på datorn är väldigt tråkig, visst jag använder iPod för att lyssna på musik när jag är på språng eller i bilen men det är mycket för att skivarkivet blir för tungt att bära med sig. Visserligen består min iPod mestadels av promomusik men där finns några spännande låtar också.

Denna platta, digitala platta, kan vän kanske inte riktigt passar in bland de mest spännande med sitt punkrockpoppiga sound som är både bra och lätt att ta till sig. Detta säger jag mestadels på grund av att jag inte finner något riktigt hitspår, något som står ut och gör att jag alltid vill spela skivan, ett spår som Land of the Light med Freedom Call skulle vara roligt för att ge ett exempel på ett sådant spår.

Det är defintivt inte så att spåren på denna självbetitlade digitala EPär dåliga på något sätt, tvärtom. För mig känns detta som en habil skiva med fem sköna spår att lyssna på. Fem spår där inget känns bättre än det andra, och inte heller något känns sämre, det är fem jämngoda spår som förnöjer under den stund denna EP pågår så den kan benämnas vara en god förströelse under en knapp halvtimme eller så.

Skivan är i alla fall inte för lång vilket jag alltid klagar på, den är sådär lagom lång. Faktum är faktiskt att det mesta med skivan är sådär lagom, kanske är det på grund av nationaliteten att de håller sig sådär i lagomnivån, varken fantastiskt eller risigt, bara bra.

Eftersom det är en kort skiva (EP) håller jag recensionen kort och säger att det är en schysst platta som nog fungerar väl för de flesta.

Label - Snapping Fingers Snapping Necks
Tre liknande band - A Fairytale of Goodbye/April Divine/Kids in Glass Houses