Johanna Boes : Choir

Recorded and mixed by Ola Sonmark
Mastered by Svante Forsbäck

Released 2011-04-27
Reviewed 2011-06-07

perryandthetravellers.net

För den som hört Perry and the Travellers är det ganska uppenbart vart den stora resan är destinerad. För er som inte hört den, kolla in skivomslaget, kan ni inte lista ut vart vi är på väg då kanske ni ska ta och putsa upp era musikkunskaper lite. Jag är dock vänlig och förklarar att det som är uppenbart med den stora resan är att den leder till USA och närmare bestämt sydstaterna. På sitt eget bolag släpper detta Karlstadsband sitt tredje album som också kommer på vinyskiva för den som är intresserad.

För den som gillar onödiga fakta är även denna skiva inspelad live i studion precis som sin föregångare, det är en skiva som tar knappa trettiofyra minuter i anspråk vilket är betydligt mindre tid än det tog bara att sammanställa informationen till denna recension. Det finns tio spår, två på var sida om vinylskivan för den som fortfarande lever i den världen. Det är sydstatsrock det handlar om, band som Lynard Skynard och Allman Brothers Band verkar enligt den info jag kunnat hitta vara band som bör nämnas i samband med dessa värmlänningar. Det är väl ungefär där jag personligen skulle placera dem, lite sådär mellanvästernstuk med inslag av country och lite hårdrock. Eftersom skivan är inspelad live i studio ger den en stor närvarokänsla, den låter dessutom ändå ren och snygg och välspelad trots att de spelat in allt tillsammans. Kanske inte speciellt tillrättalagt som mycket av dagens musik låter, mer spontan och levande i brist på ett bättre ord.

Jag måste säga att jag uppskattar den musik dessa resande herrar ledda av Perry har att erbjuda. Det är genomgående bra musik, de bjuder på bra underhållning och ett skickligt musicerande. De kan vara det bästa sydstatsrockarband jag hört i mitt liv, inte för att det är sådär överdrivet många men det finns inte många jag har något till övers för. Perry och hans mannar lyckas dock med konststycket att hålla mig hyggligt intresserad från start till mål, ibland till och med riktigt intresserad men generellt är det en bra skiva som för mig inte har några riktiga toppar men inte heller några direkta dalar, låtarna är genomgående bra och välspelade. Att det sedan är omöjligt att missa varifrån bandet tar sin inspiration har ingenting med saken att göra, visst kan man väl kritisera bristen på originalitet men vad spelar det för roll när ingen jag hört gör det bättre?

Jag har även i samband med detta hört deras föregående album ett par gånger och jag skulle nog ändå vilja hålla det som snäppet bättre men för alla er som verkligen gillar sydstatsrock är detta ett band ni inte får missa, jag kan bara säga att varje gång jag ska lyssna på sydstatsrock faller valet på Perry och hans resande kumpaner. Vi får väl se om den stora resan åter tar dem till USA.

Inte min stil av musik men jag kan ändå konstatera att vad Perry and the Travellers gör bör tilltala de flesta i någon grad, jag gillar detta och kan tänka mig att jag återbesöker bandet senare, om det blir denna skiva eller dess föregångare låter jag vara osagt men jag kan inte låta vara osagt att du bör kolla upp detta band så snart som möjligt om du har en böjelse för sydstatsrock.

Label - Knuckleville Productions
Tre liknande band - Allman Brothers Band/Grand Funk/Lynyrd Skynyrd