Mastered by Dragan Tanaskovic at Bohussound
All programming and samples by Joonas Niskanen and Kenny Boufadene
Artwork and layout by Gustavo Sazes with additional photography by Gustavo Garcetti, David Stern and Julia Starr

Released 2011-04-29
Reviewed 2011-05-19

onewithout.com

Svenska One Without gör något intressant i och med att de släpper sitt andra album för fri nedladdning från sin hemsida, du kan också köpa skivan elektroniskt genom de flesta ställena där elektronisk musik kan köpas. Om du laddar hem skivan och gillar den kan du ju alltid donera pengar till bandet så att de kan fortsätta göra sin musik, jag är totalt för att band ska tjäna pengar på sin musik, varför ska de annars hålla på? För att det är kul kanske säger du, visst men det är ett hårt jobb att skapa bra musik och det kostar mycket mer pengar än att göra en webbsida som skriver om musik.

Som jag redan nämnde i det första stycket som spårade ur lite, är detta One Withouts andra album, det första rosades i mången press, bland annat här hos Hallowed av just denna recensent. Jag har faktiskt också intervjuat Kenny inför det första albumet och den artikeln finns förstås att läsa om du till exempel klickar på artiklar eller på bandsidan här. Musikaliskt är det kvinnofrontat men också med vrål och argsint sång från Kenny, det skapas en form av skönheten och odjuret när det gäller känslan. Sångerskan Catrin Feymark håller dock en lägre profil än många andra skönhetensångerskor, hon gör inga operatiska utspel eller högtonad sång utan håller sig i ett mellanregister där hennes röst fungerar riktigt bra. Samspelet mellan de två rösterna känns lite mer utvecklat nu än tidigare, även soundet har fått sig en liten ansiktslyftning. Produktionen är precis som vid första skivsläppet väldigt bra och lyfter fram låtarna så att de kommer fram i sin fulla skrud. Det är sjutton spår på detta album och det tar dig ungefär en timme att spela igenom den.

Normalt sätt skulle jag ha börjat en utläggning om hur trist det är med skivor som blir så långa som omkring en timme, det avstår jag dock från när det gäller Sweet Relief eftersom den är så varierad och lyckas hålla mitt intresse från inledande Hunger till avslutande This is War. Jag kan inte låta bli att imponeras av detta band som en gång kontaktade mig för en intervju, deras ihärdiga arbete med att promota sig själva och deras musikaliska förmåga är imponerande och jag kan inte annat än hoppas att de faktiskt kan tjäna bra pengar på sin musik så att vi får höra mer av vad de har på lut.

Om jag ska plocka ut favoriter så finns det ett gäng spår som förtjänar omnämnanden, spår tre Persistent är ett av dessa, riktigt bra energi och en medryckande refräng likväl som melodi. Ett annat spår som glänser rätt fint i solskenet är titelspåret som är mer lugnt än tidigare omnämnt spår men det har en bra känsla och Catrins röst bär låten på ett imponerande sätt. Det känns också som precis rätt val av titelspår, inte nödvändigtvis det bästa spåret men ett spår som känns signifikativt beskrivande av albumet. Sedan måste jag nämna videospåret Pretender som är väldigt bra, en bra representant och säljare av bandets musik. Spåret efter Pretender, A Bright New Insight är mitt favoritspår på detta album, det har allt jag önskar av ett band som One Without.

Som kritiker har jag förstås letat efter sådant jag inte gillar lika mycket men i ärlighetens namn har jag inte hittat mycket alls, ingenting som är värt att nämna i text som något negativt, de många minuterna hade kunnat vara negativt men det fungerar tack vare att bandet har en stor variation i sitt material och det lyckas de ha utan att kännas spretiga eller osammanhängande. Nej, det enda jag egentligen har att klaga på är att de inte släpper en riktig CD eller vinylskiva med riktigt tryckta omslag och allt det där, om jag ska ha något i samlingen gillar jag inte att ha det som elektroniskt fil, jag gillar riktiga prylar men samtidigt kan jag väl förstå att man måste hänga med utvecklingen.

Jag kan bara lyfta på hatten för One Without, de lyckas åter med konststycket att skapa ett väldigt fint album och det till och med utan den obligatoriska nedgången i kvalité som ett andra album brukar innebära.

Och kom ihåg att ni kan skaffa detta album helt gratis via bandets hemsida som ni kan komma till genom att följa länken till vänster. Därför har ni inga ursäkter till att inte kolla in deras nästa album, jag säger att det är riktigt bra och bandet tillhandahåller det för er förnöjelse helt kostnadsfritt. Vad väntar ni på?

Label - Independent
Tre liknande bands - Lacuna Coil/Evanescence/Within Tempation