Produced by Jonas Kjellgren and the Army at Black Lounge Studio, Schweden
Mix and mastering by Jonas Kjellgren

Released 2011-02-25
Reviewed 2011-03-06

onemanarmyband.com

Saxat ur promoinfon: ”The Dark Epic... is scheduled to be released February 25 – 2011 on Massacre Records. Buy or die!!” mer behöver egentligen inte sägas.

Köp den eller dö säger alltså skivbolaget men vad säger Hallowed.se? Det är förstås frågan. Vad som slår mig ganska först är att skivan har ett snyggt och väldigt intressant omslag vilket förstås kunde indikera att det var en bättre skiva än föregångaren som recenserades till tre poäng av de sju möjliga, med motivationen ”Känslan av bortkastad tid är det enda som återstår nu när jag är klar med denna skiva, åtta timmar bortkastade för att vara exakt.”

Nu är det en ny skiva som är bandets fjärde album sedan starten, den har ett spännande och rött skivomslag med en man som verkar ha ett ont uppsåt på framsidan. Inuti detta omslag finns förstås en skiva med ett sound som förnimmer en del om framsidan faktiskt. Den musikaliska känslan är en av att det är någonting inte alltför väl är på ingående, detta mörka epos verkar tala om en mörk framtid. Visserligen måste jag säga att Grim Tales talade om mörka tider sedan länge passerade, nu med mörka tider framför sig kanske One Man Army kommer tillrätta. Det är hårt tungt och med vrålsång rakt igenom.

Skivan är bra producerad och välgjord, det påminner faktiskt väldigt mycket om den tidigare skivan som går under namnet Grim Tales, den var välproducerad och välgjord men saknade det där lilla extra. Min förhoppning var att denna skiva kanske skulle vara mer än bara välgjord och välproducerad. Som jag tidigare nämnt så känns den riktigt tung och aggressiv och till viss del även episk. Dock griper denna skiva inte tag i mig när jag lyssnar, den har ingenting som får mig att haja till eller fastna för någonting. Jag kan inte exakt sätta fingret på vad mitt problem med denna skiva är men precis som med Grim Tales som kom innan känns det bra och jag känner för en stund för att sätta ett högre betyg än det jag gav men kan inte med tanke på att det känns väldigt bra musikaliskt men låtmaterialet misslyckas med att gripa mitt intresse.

Kanske är orsaken till detta problem att gripa tag i mig som lyssnare att skivan är över 48 minuter lång och inte speciellt varierad, den är tung och grym med grymma låtar men den klarar inte riktigt av att leverera under hela speltiden vilket gör att jag tröttnar mot slutet och att jag dessutom blir uttråkad så att mitt omdöme om efterföljande skiva försämras vilket tvingar mig att variera vilken skiva jag spelar efter denna för att dessa ska bedömas korrekt.

Jag tror dock att fans av den klassiska dödsthrashmetallen gillar detta med tanke på att det är deras musik och att den är dessutom riktigt välgjord och kanske även episk för genren. Jag ska inte klaga alldeles för mycket bara för att jag inte speciellt ofta klarar av att lyssna på dödsmetall av samma stuk under över 40 minuters tid, det blir för mycket och allt bara grötas ihop till en stor klump av läten.

Men egentligen, ni kan inte lyssna på vad jag säger eftersom ni nog minns vad som sades i början, KÖP ELLER DÖ! kom ihåg det.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Unleashed/Krisium/Hypocrisy