Producer Marduk, Devo Andersso
Recorded March 2011 at Endarker Studio

Released 2011-05-27
Reviewed 2011-09-14

marduk.nu
regain

Flyglarm. Så originellt. En idiot som pratar i trehundrakilometeritimmen till blastats och gitarrer som går runt och runt som någon jävla fläkt. Så originellt. Ett tempo som påminner om sockerkickar på en femåring och ett jävla massa kacklande likt en hönsgård som det smitit in en rävråtta i på jakt efter fjädrar.

Marduk har hållit på sedan 1990 och släppt 11 album, fyra EPs och fyra livealbum. De har låtit så här sedan dag ett (mer eller mindre) och det är inte särskilt förvånande att det låter så här. Det är inte särskilt överraskande. Det är inte heller särskilt uppseendeväckande längre. Och det känns inte som om de gör det för att få uppmärksamhet längre. Det känns som att de gör det för att det här är Marduk och det är så här Marduk ska låta. Hur jävla illa det än låter.

Tempot är ruskigt och snuskigt. Oljuden avlöser varandra i en ruskig takt som inte inbjuder till några direkt behagliga känslor och någonstans mitt i allt finns det tre olika låtar på denna EP, men var dessa är har jag ingen aning om. Känns som det är samma spår som står och spelar om och om. Ytterst små skillnader mellan spåren. Känns som det är detaljer i när och var vissa typer av ljud kommer som skiljer dem åt snarare än att de har en faktiskt annorlunda identitet. Okej, okej - jag erkänner. Tredje spåret låter inte som de första två eftersom det är mycket långsammare, men ljudbilden, ljudet, stilen… det är precis detsamma.

Marduk låter som ett tåg i min mening. Tuff tuff tuff säger det om dem och ju fler gånger de rullar på samma spår som de kört på sedan urminnes tider desto snabbare tuffar de på. De tuffar inte till sig någonstans och de är inte särskilt tuffa som musiker. Det känns mest som det alltid gör med Marduk - jobbigt, irriterande och förutsägbart. Tråkigt. Outhärdligt i min mening. Ljudeffekter och sådant kan man addera i all oändlighet, det gör inte en skiva musikaliskt mer innehållsrik eller varierad. Tvärstopp. Tredje spåret är som någon dragit nödbromsen för… och det känns faktiskt ganska mycket som något jag hoppas på. Dra i bromsen, få slut på detta nu.

All ära till Marduk, men håll detta borta från mig i framtiden. Jag hatar det!

Label: Regain Records
Tre liknande band: Vader/Mayhem/Endstille