Mémoires... Live (2004)
L'ombre Et La Lumière (2006)

Produced and mixed by Manigance

Released 2011-01-31
Reviewed 2011-03-30

xiii bis records

Franska bandet Manigance begår misstaget att sjunga sina låtar på det franska språket, detta om jag ska tro vad jag läst från vissa om någon av bandets tidigare releaser. Jag tycker inte att valet att sjunga på franska eller något annat språk än engelska är ett misstag, snarare oftast tvärtom. Självklart ska de förstås sedan kunna backa upp detta med bra musik förstås, men bara valet av språk kan aldrig vara ett handikapp. Vet ni förresten vad Manigance betyder?

Ett bra knep kan ju vara att lista ut det, albumets namn vittnar heller inte om det där klassiska lyriska tematiska inriktningarna som många av bandet i den så kallade power metal genren har. Det verkar som att bandets lyriska inriktning är lite mer jordnära men jag kan förstås ha fel med tanke på att jag inte är speciellt kunnig inom det franska språket även om jag har intentionen att lära mig men än så länge kan jag inte så mycket.

Jag skulle vilja säga att det är så kallad power metal det handlar om när Manigance knepar fram sin musik, väldigt melodiöst och med tydliga distinkta refränger, sångaren håller mycket till i de högre registren men utan att gorma direkt i falsett eller liknande, så sången har en lite annorlunda struktur än den typiska för genren. Manigance har dock lyckats tricksa in de flesta power metal element i sin musik. Produktionen är klar och tydlig med fokus på det melodiösa.

De börjar skivan med att få en tår från universum på ett ganska tempostarkt och väldigt bra sätt. Visserligen finns det ett intro innan tårarna börjar falla men sådant känns ganska standard för genren så det är väl ingen större sak. Larme de l'univers är ett mycket bra inledningsspår som sätter an en stark ton för skivan. Jag kan dock inte säga hur det är för återfallsbrottslingen men tanke på att detta är den första skivan med Manigance som jag hör och kan därför inte jämföra mellan dem. Jag tycker dock att det är en mycket intressant och spännande skiva som är väl värd att utforska, om inte annat bara för att se efter själv om sång på franska verkligen passar för metal.

Andra spår värda att nämna tycker jag är Själens Hemlighet, Illusion och Legosoldat. Notera här hur jag har översatt dessa titlar till er glädje så att ni ska förstå vad låtarna betyder. Dock tycker jag att man bör klara sig ganska väl utan att känna till vad låtarna heter eller vad bandet sjunger om.

Skivan har dock en brist som jag ser det och den är inte att bandet sjunger på franska, inte heller att det är power metal utan det är att den är för lång. Skivan klockar in på över en timme och det ser jag som ett problem, en skiva bör inte vara så lång, inte någonsin. Att det sedan är genomgående bra musik gör saken lite enklare men någon i bandet borde ha funderat när de kom upp i femton spår, alla med en speltid på omkring fyra minuter. Kanske var det språkförvirringen som ställde till det i den frågan men eftersom hela bandet talar franska borde det inte vara något problem.

Jag måste dock i slutändan tillstå att jag tycker att Manigance är riktigt bra, synd bara att det saboterar den känslan en aning genom att skapa en skiva som är lite väl lång. Kanske har fyra år av skaparlusta lett till ett överskott på musik men då borde de istället sparat kanske fem låtar till senare istället för att överfylla Récidive.

Heavy Metal på franska, definitivt en kombination som fungerar, jag kan starkt rekommendera er att kolla upp Manigance.

Label - XIII Bis Records
Tre liknande band - Heavenly/Red Wine/Hammerfall