Metal Law (2004)
Hellforces (2006)

New tracks produced by Majesty & Mastered by Achim Köhler

Released 2011-09-02
Reviewed 2011-09-06

majesty-metal.de

Hösten och vintern är nära nu och vad passar då bättre än att kura ihop sig bekvämt och varmt i något hörn och läsa en bra bok? inte mycket skulle jag vilja säga, men en sak är att kura ihop sig bekvämt och varmt i något hörn och läsa en bra bok samtidigt som man lyssnar till lämplig musik. Majesty har nog tänkt på den saken genom att släppa världens längsta kompilation med två diskar på över en timme vardera och totalt nästan 140 minuter musik, om du har en CD-växlare klarar du dig länge på det.

Majesty är ej att förväxla med amerikanska Dream Theater som hette just Majesty under sina första år innan de släppte sitt debutalbum, nej Dream Theater är inte ett tyskt power metal band som efter sitt album Hellforce som släpptes 2006 bestämde sig för att det var nog med Majesty och döpte sig till Metalforce istället, innan de nu bestämde sig för att det nog trots allt var bäst med Majesty och därför återkommer de med denna massiva kompilation. Vad som är bra med denna är att det inte är en typisk Best Of… utan att den innehåller två helt nya låtar och sedan ytterligare ett gäng nygjorda sådana, och som om inte det vore nog har de inkluderat sin första demo som lite ytterligare bonus, på det har de alltså gjort en disk med de bästa låtarna från den första delen av karriären innan återuppståndelsen.

True Heavy Metal kallar de sig, jag har aldrig riktigt förstått vad den genren verkligen innefattar, heavy metal måste väl ändå vara heavy metal? Jag läste på wikipedia att band inom true metal kallar sig så för att de håller sig till den traditionella stilen av heavy/power metal och inkluderar medeltids- eller fantsyteman i sin lyrik. Det stämmer väl in på Majesty så härmed är de certiefierade true metallers. Jag skulle vilja säga att Majesty alltsom oftast spelar arenarock i metalformat med hymner i en stil som är som gjord för allsång på någon stadion någonstans i utkanten av Stuttgart. Det nya materialet och även det äldre som inte innefattar demoinspelningen håller väldigt hög produktionskvalité med en ren och snygg ljudbild, demoinspelningarna låter produktionsmässigt inget vidare. 27 spår är vad du får om du väljer att skaffa denna storslagna samling, och inte nog med det du får också ett speciellt och fullsmockat häfte där sångaren Tarek skrivit ned något om alla spår.

Lättillgängligt, medryckande och bra skulle jag vilja tillskriva detta och alldeles utmärkt att ha som bakgrund vid läsning eller något annat spännande. Det jag egentligen ser som den riktigt stora nackdelen med denna samling är att det kan bli jobbigt att stå ut med alla klichéer om metal, svärd, riddare i skinande rustningar, besvärjelser, krigare, det kan stå en upp i halsen men om jag läser en bok eller susar fram i 160 km/h med min bil fungerar det alldeles utmärkt. Jag tycker speciellt om denna arenarockkänsla de förmedlar, anthems skulle man nog säga på utrikiska, jag kan inte riktigt komma på vilket ord som är lämpligast att ersätta det ordet med på rikiska dock så det får bli anthems. Pampigt och medryckande är en känsla som följer mig genom det mesta på dessa två skivor, de sista spåren från demon struntar jag dock i för de låter som skit.

Jag vill framhålla speciellt Sons of the New Millenium och Into the Stadiums från första skivan och Own the Crown, Snow is on the Mountains och den orkestrala varianten av Guardians of the Dragongrail från den andra skivan. Dessa spår är riktigt bra och stannar kvar som ett minne av ett album som ändå är bra men det har varit extremt jobbigt att gå igenom för att recensera, det hade nog varit enklare om vi haft någon recensent som hört Majesty tidigare.

Ett måste för varenda Majestyfan, ett måste för varenda power/heavy metalfan, ett måste för varje Manowar-/Hammerfall-/Rhapsody of Firefan. Ett väl värt köp för dig som gillar hymner i metaltappning, eller för dig som vill ha något i stereon medan du läser den där schyssta boken framför brasan när snön yr utanför fönstren. För att tala ett språk som tilltalar fans av true heavy metal: lång som fan men ett jävla bra köp!

Tre liknande band: Manowar/Hammerfall/Human Fortress
Visit hallowed.seRead in English