Mastered by Ronan Chris Murphy
Cover artwork by Andrea Brizi

Released 2011-01-20
Reviewed 2011-07-05

lunocode.com

spiderrock

De sägs vara inspirerade av band som Ayreon, Dream Theater och Stratovarius, Angra med liknande band. Vid första anblick känns ett sådant spann av inspirerande band väldigt brett att nämna, rent logiskt känns det som att ett band som tar influenser av så olika band troligen skulle bli ganska spretigt rent låtmässigt. Åtminstone om man baserar en approximation av hur det skulle låta på att de tagit element från alla inspirerande band. Ett väldigt förvirrande och varierande landskap med många faror skulle möta vandraren som vågade sig på en promenad genom ett sådant landskap.

Lunocode är vad italienarna med de många influenserna kallar sig, ett namn som också det vittnar om klurigheter, samma sak gäller omslaget på deras debut som inte är ett album men en EP som distribueras digitalt genom en massa olika digitala musikförsäljare. Ett band jag skulle vilja säga har producerats väl för denna EP, de närmar sig mer power metal subgenren än de närmar sig det mer progressivt atmosfäriska. De är också frontade av en kvinna som sjunger klarsång, det är inte på något sätt operatiskt eller liknande. Ljudet är modernt och polerat, en god produktion för ett album med progressiva ambitioner skulle jag nog säga. Inte för att detta är ett album, det är väl tänkt som en försmak inför Lunocodes kommande album vilket bandet ännu inte släppt eller annonserat datum för skivsläpp.

Jag har ett stort problem med denna EP och det är att jag inte riktigt kan komma in i den, det känns som att den hela tiden stänger mig ute, som att den inte vill att just jag ska lyssna till densamma. Vad jag också får känslan av är att bandet söker efterlikna alla de band de sägs vara inspirerade av, så är säkert inte fallet det är bara det att inspirationen tar sig in och påverkar deras förmåga att skriva enhetligt material. Jag skulle kanske inte vilja säga att det är spretigt snarare är känslan av att det villa vara mycket olika och genom sina försök att nå dessa vitt skilda musikaliska mål hamnar de i en situation där de blir ingenting. Det låter välproducerat och med en intressant ljudbild men låtmaterialet lämnar en hel del att önska.

En annan svaghet på denna EP är sången, jag säger inte att sångerskan är dålig utan snarare att sången inte fungerar på denna EP. Det är något jag tycker de bör se över till albumet om de nu inte redan är klara med det förstås, men det är något som bör adresseras. Jag hör ändå goda indikationer och det finns riktigt fina partier i det hela men på det hela taget saknar jag väldigt mycket och det känns som en axelryckning är den största reaktionen jag kan uppbringa för detta album.

Lunocode har potential, det hörs men de har ett antal detaljer som måste putsas till innan den potentialen kan förverkligas. Last Day on the Earth är okej som bakgrundsljud men ingenting jag skulle spela om det var min sista dag på Jorden.

Label: Spider Rock Promotion
Tre liknande band: Anima/Angra/Stratovarius
Read in English