Engineered by Gordon Tittsworth at Astral Sun Studio and Chris Lucci at Venus Studio
Mastered by Erik Zimmermann

Released 2011-03-01
Reviewed 2011-09-25

imagesofeden.com
nightmare

Nu ska jag erkänna lite skamligt att jag haft den här skivan sedan början på april men inte lyckats få ihop en recension förrän nu, nästan ett halvår senare. Det har gått ett halvår sedan skivan släpptes i dag och vi kan väl i denna recension då också konstatera lite av det mottagande skivan fått efter att jag uttalat min åsikt om den.

'Rebuilding The Ruins' är en 74 minuter lång konceptskiva och som alla bekanta till mina recensioner vet så har man redan där lyckats hamna i en ganska mycket ja eller nej situation med mig. Ska skivor vara så här långa bör de också vara riktigt, jävla bra! Annars kommer de onda demonerna i denna recensent fram som en cirkus med drakar och sprutar eld över allt som är brännbart. Detta är tredje skivan med detta Amerikanska progressiva metalband och tyvärr har jag inte lyckats få tag på mycket mer än låtarna Beyond the Horizon och I Remember When från deras Myspace att sätta mig in i bandets historia med, men så som jag kan tolka det utifrån dessa känns det som bandet ändå tagit sig ett relativt stort steg framåt med 'Rebuilding The Ruins'.

Skivan låter överlag bra, inte fantastisk produktionsmässigt men helt okej och låtmässigt finns det variation, rikedom och djup i det vi kan höra. Ljudbilden är stor och även om ljudet inte är kristallklart går det att lyssna på hela skivan utan att känna sig kvävd och strypt av hur det låter. Det största minuset jag känner på en gång är för sången som jag inte alls tycker håller måttet. I min mening är det allt för nasalt och ansträngt för att kännas roligt att lyssna på i långa loppet. Jag stör mig också ganska mycket på att de har dubblerat denna redan irriterande sång så att i stort sett hela skivan sjungs av något som låter som två eller tre irriterande sångare samtidigt. Inte min definition av lysande sång, direkt. En gång hade räckt och ville de köra flera sångare som sjunger samma saker genom hela skivan kunde de väl använt en annorlunda röst i bakgrunden, så som de gör i vissa spår då de har en betydligt mörkare sång i bakgrunden. Nu däremot är det som ett ena långt koppel av ett störande eko genom nästan hela skivan som får den redan dåliga sången att dessutom bli irriterande.

Totalt sett tycker jag inte att de där 74 minuterna bekymrar mig allt för mycket. Jag hade definitivt föredragit att skivan var kortare, men det är inte ett jätte stort problem att den är så här lång. Vissa av er tycker kanske nu att varför skrev jag då på Nocturnal Alliance senaste skiva att det inte finns något syfte med en skiva så lång? De spelar ju trots allt relativt lik musik. Ja, visst. Men den här skivan känns mer inbjudande att lyssna på produktionsmässigt och lättare att spela i bakgrunden och det gör att den har ett bredare användingsområde än bara att detaljlyssnas på. Jag tycker låtarna i sig är väldigt rika och varierade även om det är svårt att känna att de karaktärsmässigt är särskilt annorlunda mot varandra eftersom det är väldigt lätt att elva låtar med en speltid på över 70 minuter (dvs närmare sju minuter per låt) flyter lite ihop med varandra så att det är svårt att avgöra vilken låt som är vilken även efter 14 genomlyssningar, men jag upplever inte skivan som allt för repetitiv i alla fall så det måste väl anses som ett gott betyg? Jag tycker inte att skivan är allt för överdrivet progressiv dock, men det är väl en definitionsfråga. Tycker inte att de liknande banden är särskilt progressiva heller, så. Där står jag.

'Rebuilding The Ruins' är en bra skiva överlag och den håller en jämnhög nivå genom skivan utan några direkta uppenbara problem och brister någonstans på vägen. Däremot känner jag inte heller att det finns någonting överväldigande bra i det jag hör. Bra, men inte fantastiskt någonstans. I slutänden tycker jag att det mest rättvisa betyget jag kan sätta är en stark fyra och sett till vad bandet verkar ha fått för respons från andra recensenter lägger jag mig ovanligt lågt då, även om det betyget verkar vara mer korrekt sett till vad fans och försäljning anbelangar (men dessa har jag naturligtvis inte tagit i hänsyn när jag satt mitt betyg). Jag tror dock att detta kan vara början på något riktigt bra för detta band bara de kan få ut sina skivor lite tätare än vart femte år. Det finns definitivt ett hål att fylla för denna typ av musik för det saknas aktiva stora band som låter som Images Of Eden. Och jag tror att de mycket väl kan bli bandet som kan fylla det hålet om de fortsätter på detta spår.

Label: Nightmare Records/Connecting Music
Tre liknande band: Queensÿche/Fates Warning/Mind Odyssey

Read in english