2001 Fallen Angel
2006 The Holy Grail
2008 Nomad

Released 2011-12-09
Reviewed 2011-12-28

avenue of allies

Begagnad kärlek kallar han sin best of-skiva denna Iain Ashley Hersey, en samling av hans femton bästa låtar även om en först gjordes av ett ganska okänt band som kallades Rainbow som inte längre finns dock. Personligen kan jag inte säga att jag direkt känner till denna snubbe men det kanske är positivt eftersom jag kan gå in med helt nya ögon och öron. Hersey har tre album bakom sig och släppte det första 2001 (1999 i Japan) så det kan knappast sägas vara så att han har en enorm pool att välja ut spår så att de bildar ett komplett album, sista spåret på denna samling är dessutom ett tidigare osläppt spår så det ska finnas något även för er som redan äger alla Herseys album.

Musikaliskt handlar det om klassisk melodiös rock som ofta känns som AOR, med väldigt melodiös inriktning och en ljudbild som känns lika välputsad som ett marmorgolv på ett flott lyxhotell, mer eller mindre.Det är flera olika sångare vilket kom som en överrakning för mig eftersom det låter ganska mycket som en och samma, ganska typisk melodiös rockröst med en lite hesare ton. Vad man inte direkt kan anklaga detta album för är att vara överdrivet varierat, låtarna känns relativt lika varandra och dessutom kan de knappast sägas skilja sig särskilt mycket från det mesta annat som släpps i denna genre. Egentligen på de flesta sätt ganska typisk AOR, ingenting nyskapande och ingenting överdrivet spännande egentligen. Vad man dock kan påstås höra är att vi har att göra med kunniga musiker och kompetenta låtskrivare, det är musik som brukar gå hem skulle jag nog vilja säga. Välpolerad, snygg AOR musik med en aning hes sångare är nog den korta beskrivningen av denna Vintage Love.

Jag kan ju inte direkt påstå att det inte är bra, vad jag får höra på denna samling. Samtidigt kan jag inte direkt påstå att det är något fantastiskt som får mig att stanna till och ta notis, det känns på det hela taget som en ganska standardsmässig AOR-skiva där det helt klart mest fantastiska ögonblicket kommer när en cover på Rainbows LA Connection ekar i högtalarna, först då tycker jag att det blir riktigt bra och först då gillar jag det på riktigt. Mestadels känns dock detta album som en tystnadsdämpande sak och något för att spela som skön bakgrundsmusik och där passar det riktigt bra men det är inte ett album som jag tycker riktigt lämpar sig för enbart lyssnande.

Jag tycker att det är en ganska bra skiva som lämpar sig bra att ha på i bakgrunden, kanske under tiden man skriver eller kanske gör något annat. Det är inte något jag gärna sätter mig och bara lyssnar på, det är bra men inte så bra för det finns så mycket bättre album för den saken och eftersom tid är begränsad så lyssnar jag bara aktivt på riktigt bra album. Så denna best of har säkert Herseys bästa låtar men dessa låtar känns ganska mycket som standardiserad AOR av en klass det kommer ett flertal i månaden så egentligen ingenting imponerande men ändå en rätt bra skiva.

Nu när jag lägger detta album till handlingarna kan jag säga att det jag kommer att ta med mig från detsamma är LA Connection och inte så värst mycket mer egentligen. Så ett album att lägga i högen med godkända album, en hög som vuxit sig väldigt stor i år.

Label: Avenue of Allies/GerMusica
Tre liknande band: Gotthard/Rainbow/Alcatrazz
Reviewer: Daniel Källmalm