Stephen P. Clisby - backing vocals
Julia Loko - backing vocals
Jody Pijper - backing vocals

Released 2011-09-12
Reviewed 2011-09-28

yesterrock

Brittiska Heartlands debutalbum släpptes 1991 så med andra ord är det tjugo år sedan detta album såg dagens ljus för första gången, det är ett jubileum så gott som något och det tycker tyska Yesterrock ska firas med en ny utgåva upputsad så mycket det går. Enligt promoinformationen anses detta album som något av en milstolpe och ett av de finare släppen i brittisk melodiös rockhistoria. Det första intrycket jag får är att albumets omslag känns väldigt typiskt för genren vilket förstås inte behöver säga ett jota och i de flesta fall är dessutom Yesterrocks skivsläpp av god kvalité så onekligen hade jag ett ganska gott hopp när jag påbörjade recenserandet av detta album.

Musikaliskt handlar det om melodiös rockmusik, ganska typiskt för genren är det dessutom. Produktionen är välputsad och klassisk melodiös rock, AOR kan det kallas om man väljer att använda den beteckningen. Egentligen ingenting märkvärdigt eller världsförändrande, klassisk i sin stil med medryckande melodier och refränger som är väldigt tydliga. Mycket keyboards är en annan sak som förekommer på detta album, de har en väldigt stor roll dessa keyboards. Heartland har tio spår och den tar 44 minuter att spela igenom.

Det är svårt att förneka att Heartland skulle vara ett bra album, samtidigt är det lika svårt att förneka att det inte erbjuder någonting nytt och gjorde inte nog inte det när albumet precis kommit heller. Jag har alltid gillar musik av denna typ, det håller nästan alltid en god kvalité och brukar alltid vara kul att lyssna på. Dock är det en genre som inrymmer väldigt många band, och väldigt många band låter ganska identiska vilket gör det ganska svårt för ett band i genren att verkligen märkas med sin musik.

Heartland är ett av alla dessa band som låter mer eller mindre identiska, de bjuder inte på någonting som gör att de står ut och inte heller är de speciellt bra heller. Egentligen ska man väl säga att de egentligen inte är speciellt bra i jämförelse med det bästa vi hört i genren. Således blir jag inte direkt alltför imponerad, deras musik är hyfsad men de har ingenting som verkligen griper tag i mig och i slutändan blir deras album ganska långdraget.

Heartlands debut från 1991 som återkommer nu känns mest som ytterligare utfyllnad i en redan välfylld genre, egentligen som ett ganska meningslöst album. Bandet har släppt ett flertal album sedan sin debut men av dessa har jag inte hört något och tänkbart är att något av dem är bättre men deras debut känns ganska tråkig i jämförelse med det mesta vi hört inom genren. Jag skulle också vilja tillägga att detta är den Yesterrockskiva som känns mest ointressant av de alla jag fått så här långt.

Label: Yesterrock/GerMusica
Tre liknande band: Virginia Wolf/Monroe/Foreigner

Read in English