Drums - Lars Lundström
Guitar - Mattias Eklund

Mixed by Mattias Eklund and Niklas Flyckt

Released 2011-08-24
Reviewed 2011-08-01

grandeluxe.se

Svenska bandet Grande Luxe släpper på egen hand sitt debutalbum ett nio spår och trettiosju minuter långt alster med ett blått omslag som visar upp en man med ett märkligt kontor, jag skulle vilja säga att det verkar som att han satsar väldigt mycket på god ventilation och sätter lite andra komfortaspekter åt sidan. Time Measured in Bitter Chapters eller på svenska Tid mätt i bittra kapitel heter albumet som alltså är bandets första.

Som jag redan nämnt, nio spår och trettiosju minuter som musikaliskt kan kallas storslagen melankolisk rockmusik. Produktionen skapar en mäktig, storslagen ljudbild med låtarna, sångstämningen är väldigt melankoliskt vilket skapar en intressant känsla som bäst beskrivs som en balansgång mellan pampighet och melankoli. Sångaren har ren och klar röst och kan på ett mycket övertygande sätt skapa denna melankoliska känsla jag nämner i stycket. Jag skulle vilja påstå att jag får känslan av att bandet ägnat en del tid åt att lyssna på Radiohead men det kan förstås bara vara något jag inbillar mig men det är känslan jag får sådär spontant medan jag lyssnar till deras album.

Redan från inledningen får du en bra bild av vad bandet har att komma med eftersom inledande Broken väl speglar ungefär vad du kan förvänta dig under albumet. Det är ett bra inledningsspår och vi får stifta bekantskap med ett trevligt musikaliskt landskap och en röst som känns skapt för att kröna vad Grande Luxe har att erbjuda. Jag kan inte undvika att tänka lite Radiohead men också lite grann i riktning mot Steven Wilson och Porcupine Tree vilka förstås är band undertecknad gillar, speciellt det sistnämnda. Jag måste också säga att jag gillar det här albumet, det innehåller nio starka spår som tåls att spelas om och om igen, på rad för den som vill det.

Spår fyra, Say Something är nog mitt favoritspår på albumet, men spåret innan som kallas Cold är riktigt bra, spår fem Lay och spår sex Lucid är också riktigt fina spår och även de spår jag inte nämner är väldigt bra. Jag tycker att Grande Luxe gör det mesta rätt med detta album, ljudbilden är fantastiskt fin, finstämd, pampig och känslosam på ett sätt man sällan hör i musik idag. Dessutom har de en sångare som faktiskt tar allt ett steg till vilket gör redan bra musik ännu bättre, med kristallklar produktion ovanpå det hela finns det inte så mycket annat att göra än att hylla detta som en av de bästa debutskivorna sedan Star Ones Space Metal (kanske, jag har lite svårt att komma på debutskivor just nu).

Det är klart att om du vill ha stenhård och tempofylld musik bör du ta och titta i en annan riktning eftersom Grande Luxe väljer att följa en finstämd och balanserad musikalisk väg där det melankoliska och det storslagna agerar motvikter vilket är något som i fallet detta album fungerar alldeles utmärkt, jag är imponerad och framförallt lyssnar jag gärna vidare på detta album igen och igen, det är ett riktigt bra album och att de ännu inte har ett skivbolag bakom sig kan enbart bero på att skivbolagen är idioter, jag skulle definitivt vilja ha ett band som detta under min etikett, det är ett som är säkert.

Kort och gott, ett album den som säger sig uppskatta musik bör ha i sin samling, och detta är bandets första album, hur spännande kan inte framtidens musik från Grande Luxe vara. Inte för att det spelar någon roll nu, detta album kan gott rulla i musikspelaren ett bra tag till utan att jag tröttnar. Time Measured in Bitter Chapters kommer att vara ett av de tio albumen att minnas från 2011, det är ett som är säket.

Label: Own production/Triada
Tre liknande band: Radiohead/Porcupine Tree/IAMX
Betyg: HHHHHHH (6/7)