Rob Thorn – Lead Guitar
Rob Bandiit – Drums

Released 2011-09-01
Reviewed 2011-08-28

sofiatalvik.com
makaki

Metalbandet G.A.I.N. är bandet som fått äran att göra den andra delen av Sofia Talviks H.A.T.E.-projekt som är en metalversion hennes L.O.V.E.-projekt. G.A.I.N. beskrivs som 666% heavy metal med en energileverans på samma nivå som ett kärnkraftverk. Personligen känner jag mig ytterst tveksam till allt som sägs på ett sätt som det, de kallar sig äkta och säger att det du ser är det du får, inget fusk är tillåtet vilket känns som något alla dessa inskränkta urtråkiga metalband brukar säga. Därför känns det rätt märkligt att de kliver in i ett projekt som detta, de kanske inte är så ointressanta som de vill göra gällande på sin myspace och på sitt promotionmaterial.

Musikaliskt är det lågmälda poplåtar som gjorts i metalversion, kanske. Det är klassisk heavy metal gjord enligt den mall som en gång sattes upp för genren. Det är Sofia Talviks låtar men i många fall känns de ganska svåra att känna igen bland de många metalriff bandet sätter upp i låtarna. Produktionen låter okej, ingenting speciellt och ljudbilden är rätt typisk för genren och det är svårt att säga att bandet direkt skiljer sig från arketypen för genren på något sätt. Sexton minuter och fyra spår är vad de har att erbjuda, precis som på originalet förstås även om det faktiskt stannade på femton minuters speltid.

Jag måste säga att i jämförelse med Sofias original står sig detta väldigt slätt, bedömt enbart för hur det låter utan att jämföra med Sofias original känns det mest som ännu mer vanlig heavy metal av vilket det redan finns oräkneliga exempel som dessutom är avsevärt bättre. Låtarna är väl generellt sätt okej men de känns väl stereotypa och identitetslösa, de tillför ingenting överhuvudtaget. Dessutom tycker jag att bandet har en sångare som inte håller måttet och drar ned den generella kvalitén på musiken och varje gång jag lyssnar på detta band känns det som att jag lyssnar på en förpackning knäckebröd i en mikrovågsugn.

Om jag sedan går in på en jämförelse med O som Sofias originalvariant kallas är historien än värre för G.A.I.N. då vi kan jämföra antalet spelningar i min musikspelare och då ska vi också ha i åtanke att jag försökt spela dem i tandem men trots detta har Sofias låtar spelats mer än dubbelt så mycket och i vissa fall mer än tre gånger så mycket som G.A.I.N.s så det borde säga något. Det börjar dock bra med ett snyggt intro och inledande spåret Glow fungerar hyfsat det hörs att det är samma spår, när det gäller andra spåret är nog bara lyriken densamma när bandet totalt massakrerar ett fantastiskt spår och gör ett urtrist metalspår av detsamma. De avslutande spåren är okej men knappast i närheten av samma kvalité som originalen och jag skulle vilja säga att alla spår är sämre än de Sofia själv gjorde.

Trots detta tycker jag att det är kul att hon satsar på en sådan sak, att göra metalliska versioner men jag tycker att hon borde ha försökt hitta lite bättre band med tillräckligt musikaliskt kunnande för att göra metalspår som behåller essensen av hennes egna spår, det känns inte som att G.A.I.N. har den förmågan och slutresultatet känns som några slumpvis valda metalspår från egentligen i stort sett vilket heavy metalband som helst. Min dröm skulle varit att höra till exempel Dream Theater spela in den här versionen men det är väl knappast realistiskt att tro att en sådan sak skulle ske.

Om jag ska välja väljer jag Sofia före G.A.I.N. oavsett dag i veckan och det är något jag tycker är lite synd med tanke på att de här låtarna säkerligen skulle kunnat låta riktigt spännande i metalversioner, om de gjorts av ett mer kompetent band.

Label: Makaki Records/Triada
Tre liknande band: Sofia Talvik/Badmouth/Ball of Mayhem