Czech Film Orchestra

Produced by Lanvall

Released 2010-06-30
Reviewed 2011-02-09

edenbridge.org
napalm

Symfmetall med kvinnlig sång av det mer finstämda slaget där symfonierna får det största utrymmet, det är onekligen en av mina favoritgenrer och Edenbridge tillhör definitivt mina favoritband även om jag inte helt kom överens med deras Grand Design som var den senaste skivan jag införskaffade med bandet, Shine, Arcane, Aphellion och Sunrise In Eden har alla dock uppskattats starkt så det kan väl sägas vara därför jag tyckte att det skulle vara lämpligt att skriva något om denna skiva även om det var ett tag sedan den släpptes.

Edenbridge handlar väldigt mycket om det vackra, Sabines röst, atmosfären, symfonierna, skivomslagen och allt det där. Solitaire är inget undantag till denna sak, vad som slår en som lyssnare är atmosfären och den där känslan som Edenbridges skivor förmedlar, den är svår att beskriva men lite grann som att färdas genom tillvaron på ett fluffigt moln ackompanjerad av vacker musik, mer eller mindre. För mig är känslan som förmedlas i samarbetet mellan Sabines röst och det musikaliska magisk.

Precis som med alla skivor jag hört från Edenbridge är produktionen kvinskarp, genomarbetad in i minsta detalj och fokuserad på att förmedla just den stämning som ett Edenbridgealbum brukar förmedla. Solitaire har elva eller tretton spår beroende på vilken utgåva du skaffar men det finns positivt att säga om båda versioner, den ena är kortare och skulle skapa en mer intensiv skiva, det var också den jag hade att tillgå för denna recension, på den limiterade utgåvan finns tretton spår där jag inte hört något av bonusspåren.

Första riktiga spåret är titelspåret som är riktigt fint faktiskt med bra melodi och passande refränger och så vidare, ett bra spår helt enkelt. Bon Voyage Vagabond är mitt favoritspår på skivan och för mig betecknar det spåret musikalsikt precis vad Edenbridge står för, det är ett riktigt grymt spår.

Jag har dock mina reservationer, jag menar det känns lite grann som att Edenbridge till denna skiva inte direkt förnyat sig, mycket påminner om till exempel Shine med samma typ av uppbyggnad av skivan, låtarna ligger lite mellan Shine och Aphellion är vi ser till hur det låter i jämförelse med bandets tidigare alster. Främst när jag lyssnar på denna skiva kommer jag att tänka på att det inte något nytt och fantastiskt, jag minns hur man nästan slängdes omkull av vad Shine kom med för några år sedan.

På det hela taget känns detta som en motiverad skiva för Edenbridgefanatikern, musiken är riktigt bra och allt det där, det är en riktigt bra skiva men den tillför bara inte mycket nog för att verkligen ta sin plats bland Edenbridges riktigt intressanta skivläpp. Framför denna skiva skulle jag helt klart nämna Shine, Aphellion alternativt Arcana.

Solitaire är riktigt bra, med fantastisk stämning, riktigt skickligt musicerande och så vidare är Solitaire en riktigt bra skiva, det finns dock klart bättre skivor ur bandets katalog, personligen ska jag nog ta och spela lite mer Shine eftersom jag trots allt gillar den bättre. Men Edenbridge gör mig inte besviken med sitt senaste alster, Solitaire är riktigt bra.

Label - Napalm Records
Tre liknande band - Xandria/Echoes of Eternity/Nightwish