Chris Hower - mixing
Mike Ferretti - Engineering
Dave Kutch - Mastering

Released: 2011-02-18
Reviewed: 2011-02-02

metalville

Ibland är det bara så att man får en skiva som det inte riktigt går att sätta fingret på, Cycle of Pain är en sådan skiva. Här blandas det och ges från egentligen alla genrer från hiphop till dödsmetall och allt däremellan, allt dock baserat på en grund inom heavy metal. Det är ett band av musiker som arbetat med diverse kända band som till exempel bassisten JD som är känd från Black Label Society, men de har alla tydligen alltid närt drömmen att spela in sin egen skiva som ursprungsbandet och sedan spela sin musik live eller något i den stilen enligt den beskrivning jag fått gällande bandet.

På denna skiva finns dessutom diverse kända gästmusiker från många olika band, jag kan ju nämna Russell Allen från Symphony X som är en av mina favoritsångare, här är han dock reducerad till bakgrundssångare på ett spår om jag förstått det hela rätt.

Känslan jag får av den här skivan är att den känns tvungen, att det känns som att de var tvungna att göra den mer än att de faktiskt verkligen ville göra den och hade skapat ett låtmaterial som verkligen kändes rätt. Detta baserar jag på att intrycket efter att ha lyssnat på denna skiva blir väldigt splittrat och allt känns som att det spretar i alla riktningar, helt okontrollerat. Det är som att de mest skrivit ihop lite prylar, tagit allt som kändes häftigt och sedan helt utan tanke bara kastat ihop det till låtar och sedan spelat in det på skiva. Det är osammanhängande och jag får inget direkt grepp om det överhuvudtaget.

Spår tio I See Heaven är väl rätt bra men det är främst för att det känns som ett spår och inte några minuter av sammansatta fragment vilket många av spåren på denna skiva känns som. Det blir fragmenterat och lösryckt och jag finner mig kliandes i huvudet snarare än stampandes takten (det sistnämnda skulle ändå vara omöjligt),

På ett sätt är jag kanske lite väl hård här i texten, kanske överdriver jag en aning för att en del utav det känns helt okej även om det blir osammanhängande till och från och slutintrycket stannar där någonstans, det var hyfsat men svårt att verkligen ta in eftersom det kändes osammanhängande.

Ofärdigt är ett annat ord som kommer i åtanke när jag lyssnar till denna skivan, det känns som det är en samling spår som är i sitt första stadium när det gäller skrivandet, eller kanske snarare idéstadiet faktiskt. Idén kom men trots att den inte visade sig speciellt bra spelade de in en låt av det i alla fall. Och som album, jag tycker att ett album ska skapa en känsla av att det hör samman i en enhet vilket inte alls sker, fungerar det inte alls.

Det blev mestadels negativt för Cycle of Pain och jag kan ärligt säga att de borde tagit sig betydligt mer tid att arbeta med skrivandet av låtarna eftersom det finns potential där, det hörs på en del melodier och partier att det skulle kunnat vara så mycket bättre än vad resultatet som hamnar i skivhyllan blev.

Skivor som denna är dessutom tråkiga, inte bara att lyssna på utan också att skriva om eftersom det gärna tenderar till att bli lika spretigt och osammanhängande som skivan då den tråd man börjar skriva på plötsligt klipps och en annan dyker upp, men jag tror att ni ändå förstår poängen med varför jag inte har mycket till övers för denna skiva. Titeln mer eller mindre indikerar precis hur det är att lyssna till skivan.

Label - Metalville
Tre Liknande band - Black Label Society/Billy Idol/Ozzy