Produced by Coastland Ride
Mixed by Coastland Ride & Patrik Norman
Mastering by Jonas Ekström

Released 2011-12-09
Reviewed 2011-12-04

avenue of allies

Svenska Coastland Ride håller till på liknande latituder som oss här på Hallowed, deras nya och tillika andra album har ett skivomslag som jag tycker är väldigt snyggt. De kan inte sägas vara det band som mest aktivt släppt album då de bildades 1997 och släppte debuten 2003 och nu åtta år senare kommer deras andra försök och samtidigt släpps bandets debut remastrad med tre bonusspår, den kommer vi att ha en recension uppe på om en stund också. Men nu kommer alltså deras andra album och de har lovat att det inte ska ta lika många år innan nästa album släpps, vi får väl se vad som händer med den saken.

Musikaliskt handlar det om melodiös rock av det slag som kan kallas AOR, med tydligt medryckande refränger och en väldigt melodiös framtoning. Starkt gitarrdrivet och med lite keys bara för att förstärka melodierna, egentligen precis som AOR kan beskrivas i de allra flesta fall. Sångaren har också han en ganska typisk AOR röst, kanske inte lika högtonad och klar som Joseph Williams eller någon av den klassiska riktigt Totoinfluerade skaran av AOR-sångare men lite grann åt det hållet. Men det är mestadels ganska klassiskt stiliserad AOR till större delen på detta album, det finns dock några lite avvikande spår där ett spår sticker ut en aning mer än de andra och känns något malplacerad om jag ska vara helt ärlig. Väl producerat och en snyggt putsad ljudbild precis som man kan förvänta sig från ett svenskt band i denna genre. Elva spår och ungefär 47 minuter är vad Coastland Ride förärar oss sett till mängd.

Vad som först slår mig är hur bra det börjar, inledande Act of Faith (One Million Reasons) är riktigt bra med grym refräng och riktigt snygga melodier. Det kan knappast inledas så mycket bättre och när vi sedan går vidare blir det inte direkt sämre i andra spåret Wait och även tredje spåret som är titelspåret fungerar riktigt bra och allt verkar väldigt bra även vidare men någonstans under andra halvan av albumet så känns det som att låtarna antingen blir väldigt tråkiga eller så är det bara så att de är så lika i stil albumet igenom att jag tröttnat när jag kommer dit. Näst sista spåret är någon pratsjungen historia som får mig mest att tänka på Futurama och Zapp Brannigans karaokeinsats som i slutändan leder till att ett rymdskepp som inhyser en restaurant kraschar. Refrängen på den låten är dock hyfsat vilket gör den till bara konstig och dålig, överlag känns albumets avslutning ganska tam och sänker helt klart min uppfattning om albumet som helhet för under första halvan är jag betagen av riktigt bra musik och funderar på superlativer eller åtminstone fem poäng men allteftersom låtarna passerar kommer en annan känsla och jag är inte alls lika positiv när allt tagit slut.

Jag har ingen aning om hur det gått till när de skrivit sin musik men av någon anledning skrev det ett gäng bra låtar och sedan tänkte de kanske att: ”nu har vi hälften, nu kan vi slänga in vad fan vi har liggande så vi kan få klart ett album”, nu har jag ingen aning om det var så det tänkte eftersom det är svårt att sätta ord på sådant och det kan trots allt ha varit vilken variation som helst av det temat. Resultatet är i alla fall ett album som har två karaktärer, en väldigt positiv och väldigt bra samt en som egentligen mer eller mindre är motsatsen och jag skulle vilja säga att dessa motpoler tar ut varandra ganska väl och jag tycker att trots den urtrista avslutning gör Coastland Ride ett bra album och framförallt de fem första spåren är kul att lyssna på.

De går ut stenhårt och allteftersom albumet går vidare känns det som att inspirationen tar slut och det kommer alltmer ointressant material och de sista spåren får mig mer eller mindre att somna. En bra start får dock detta album att slutligen landa på godkänt trots den misslyckade avslutningen.

Label: Avenue of Allies/GerMusica
Tre liknande band:Big Life/Afterhours/Soul Seller

In English