Your Own Story (2006)
The Supremacy Of Time (2008)

Produced at Maranis Studios with Vagelis Maranis

Released 2011-04-29
Reviewed 2011-04-20

circle-of-silence.de

Cirkel av tystnad? Märkligt bandnamn men ett som skvallrar om power metal, och titeln The Blackened Halo gör ju inte den saken mindre uppenbar och för att inte tala om loggan. Det gör att vi om vi enbart tittar på skivomslaget och vad vi kan se där, kan vara helt säkra på att det är power metal vi kommer få på denna skiva, omslagskonsten bidrar självklart också till denna känsla. Men självklart ska man aldrig döma en skiva utifrån dess omslag, det kan ju finnas helt andra saker inuti. Bandet är i alla fall från Tyskland och släpper i och med denna svartnade gloria sitt tredje album som är ett sådant med elva spår och 48 minuter av musik.

Som jag redan hade kunnat ana utifrån de externa tecknen så handlar det om power metal även när vi slår på skivan. Det är inte den där snabba melodiösa med superpolerad produktion och falsettsångare, det är lite råare, lite tyngre och med en sångare som inte alls har den där falsettsången snarare en ganska rå och opolerad röst som backas upp av ett ganska rått riffbaserat sound. Bandet går väldigt hårt in för sina tunga riff och produktionen backar förstås upp detta och är bra genomförd.

Synthetic Sleep heter albumets första spår och det är en titel som hade kunnat suttit på en science fiction historia lika väl som på det första spåret på en skiva av ett tyskt power metalband. Det är snabb, melodiös och tung sak som känns väldigt medryckande och framförallt så är den än mycket bra start på denna skiva och ett av de bästa spåren om inte det bästa spåret skivan har att erbjuda. 21 Grams är ett annat intressant spår på denna skiva som jag tycker känns bäst när tempot är högt och allt går på högfart, när bandet sänker tempot och så vidare som i till exempel titelspåret känns det inte alls lika bra, inte för att det är dåligt men detta band gör sig klart bäst när de släpper på bromsen. Take Your Life är ett annat exempel på just en sådan låt och det är när låtarna ligger på den nivån som bandet är bäst helt enkelt.

Det finns egentligen ingenting att direkt klaga på med detta band, de har god känsla för intressanta melodier och när de höjer tempot kommer de verkligen till sin rätt med bra melodier och massor av energi. Jag måste erkänna att jag väldigt mycket gillar den här skivan, den är inte för lång, den har elva bra låtar och den är precis sådär lagom egen och lagom intressant för att bli en rätt spännande power metal skiva. Synd att titelspåret känns lite tråkigt dock.

Nej, tystnadens cirkel har hittar rätt med denna skiva, de låter tillräckligt unika för att inte fastna i ett träsk med en massa andra band och de har låtar som är bra nog för att väcka uppmärksamhet, speciellt inledande Synthetic Sleep som är ett riktigt bra spår och som skulle kunna vara en singel som säkerligen skulle kunna fungera väldigt bra och inte ens kännas felplacerad på skitkanaler som rixfm eller P3 om den spelades på radio. Med bra promotion hade säkert detta band kunnat sälja massor, därmed inte sagt att det är något större fel på promotion egentligen men hade Circle of Silence marknadsförts på samma sätt som vissa andra band så skulle de nog sålt riktigt många skivor.

Den svartnade glorian träffar i stort där den ska så jag kan inte göra annat än att rekommendera den.

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Fireforce/Mystic Prophecy/Rebellion