The Very Best Of (2008)

Chris Johnson, Michael Parnin (producer)

Released 2011-03-25
Reviewed 2011-02-24

chinamusic.ch
metalheaven

Jag kan för mitt liv inte förstå band som döper sig efter vidriga eller allmänt otrevliga företeelser som Cataract, Maim, Bloodbath, Mayhem, Korea och China. Jag börjar allmänt fundera på när Libya eller Iran ska släppa sina debutalbum, de kanske redan finns för den delen vad vet jag. China är dock inget nytt band ska sägas men för många kan det verka så med tanke på att det var femton år sedan de släppte ett studioalbum senast. Det bör väl också nämnas att det är ett av de band som bör nämnas när vi talar om Schweiz och rockmusik, visst Gotthard eller Krokus kanske är större men försök komma på fler.

Ett försök att lysa upp i mörkret är vad kinesernas (eller var det schweizarna) försöker med på denna nya skiva. En skiva med tolv spår och någonstans runt 45 minuters speltid, helt okej ur den aspekten med andra ord. Musikaliskt är det någonstans i gränstrakten av melodiös metal och AOR, jag är inte så duktig på det där med kategoriseringar så jag säger att det är melodiös hårdrock med distinkta refränger, en del utmärkande gitarrslingor, inte den där högtonade sång som ofta förekommer i genren men musikaliskt ändå i de trakterna. Lite lika landsmännen i Gotthard kan man faktiskt säga om man vill jämföra med ett annat band.

Skivan inleds med titelspåret som är ett av skivans toppspår med riktigt bra refräng och som drar oss in i skivan riktigt bra. En skiva som är varierad genom de tolv spåren och bjuder på diverse olika utspel samtidigt som de ändå håller sig inom de ramar de satt upp med det första spåret. Vi kan säga att det musikaliska materialet är varierat utan att vara spretigt eller osammanhängande. Produktionen ger upphov till ett bra och svängigt sound som jag gillar rätt mycket.

Överlag tycker jag att Light Up the Dark är en stark skiva, den sveper inte undan fötterna på mig och jag kan inte minnas alltför mycket av den när jag avslutar den dock. Det finns lite andra småsaker som att låtarna känns bra precis när jag hör dem och två sekunder senare har de fallit i någon form av glömska och jag har svårt att plocka upp något spår som direkt utmärker sig i positiv eller negativ bemärkelse, det senare kan jag dock säga att det inte finns. Jag tror faktiskt bandets stora problem ligger i sången, för mig gör det det i alla fall, alla andra element känns klockrena och det är bara sången som inte riktigt sätter dit den där sista pricken över i. Visst, jag tycker att sångaren är bra, inget snack om den saken han passar bra in i det musikaliska och allt men saknar som sagt det där lilla sista extra som sätter dit det där allra sista.

Light Up the Dark är utan tvekan en riktigt fin skiva och den fungerar mycket väl att lyssna på vid de flesta tillfällen och egentligen är det svårt för mig att se varför jag inte borde ge den ett högre betyg medan jag lyssnar på den, men för att en skiva ska nå de där riktiga toppbetygen bör den finnas där när den inte spelas, som alla skivor jag givit fem eller mer poäng, de sitter där i huvudet och påverkar hela tiden. Kina gör inte det och varför de inte gör det har jag egentligen ingen aning om med tanke på att alla ingredienser finns i deras musik och deras genomförande är helt felfritt men ändå griper de inte tag i mig alls.

Jag skulle som sammanfattande ord säga att Chinas Light Up the Dark är en riktigt fin skiva men den griper inte tag i mig så jag måste säga att det också är en anonym skiva även om den har lite mer blah, blah.

Label - Metal Heaven/GerMusica
Tre liknande band - Bad Habit/Gotthard/King's X