Recorded in Cosmos Studios, Stockholm
Henrik Edenhed (producer)

Released 2011-10-31
Reviewed 2011-10-07

supernova
cosmos

När Cervello bildades allt som 2007 dog bort var ursprungstanken att "bilda ett band som skulle spela simpel modern rock med starka melodier som skulle fånga en bred publik". Med andra ord alltså att göra totalt ointressant modern musik som ändå skulle ha starka melodier och passa många människor. Snacka om misslyckande. För att vara ett band som kallar sig "hjärna" måste jag säga att en sådan sak låter extremt korkat.

Särskilt simpelt kan jag inte anklaga Cervello för att spela, däremot gör de mycket riktigt starka melodier och modern rock. Sedan får vi väl se när skivan släppts och bandet presenterat sig för världen hur bred deras publik blir. Redan idag har de genom rockradiokanalen Bandit Rock i alla fall lagt fram ett CV med låtarna Cause I Am och First Time, skrivna av professionella låtskrivaren Max Martin respektive proffsgitarristen John 5. Inte dåligt att få låtar från så stora namn, men frågar ni mig så säger jag ändå att dessa låtar inte är skivans bäst, de bästa låtarna är bandets egna och i synnerhet de där de vågar sänka tempot lite och hålla tillbaka - som The Cure och Stay And Bleed. Fantastiska spår! Samma med Top Of The World som är snabb och rockig.

Både musik och sång låter väldigt bra på 'Cervello' och produktionen är fantastisk för att vara en debut! Det här låter… enormt! Det låter som om de är världens största band och läxar upp band som Bon Jovi, Metallica och Foo Fighters med hästlängder. Henrik Edenhed har tidigare lyckats ge artister som Lambretta, Dead By April och Christian Waltz det där klockrena ljudet, men skulle hans agenda inte vara fullbokad för resten av livet efter detta skulle jag bli oerhört förvånad. Vilket ljud! Vad den killen lyckats plocka fram ur detta band! All respekt man kan ge utan att ta bort densamma från bandet - men få inser nog hur mycket produktionen gör för en skiva. Bra musik är alltid bra musik, men utan den där käftsmällen som bara ljudkvalitén kan styra över kommer du bara så långt. Allt inräknat i ekvationen så har detta album träffat rätt på så många sätt. De har en duktig sångare som på detta album lyckas skära som en köttkniv i varmt smör in i dig. De har skickliga musiker som kan spela musiken rent och exakt. De har fått hjälp av några av världens bästa låtskrivare som dessutom inspirerat till att lyfta bandets egna alster ytterligare en nivå högre. Och de har en av Sveriges bästa producenter som tagit hand om inspelningen. Allt ligger rätt, det här bör gå hem lika lätt som en hemlängtande arbetare som bor granne med jobbet. Bara ut genom ena dörren och in genom nästa.

Denna debutskiva består av fyra unga killar som är ute efter att ta över världen med sina enkla, lättillgängliga rockmusik och efter några år av hårt arbete har de nu fått alla förutsättningar serverade för sig. Deras gitarrdrivna rockmusik låter klockren. Klassisk hård rockmusik så som den presenterats genom band som Alter Bridge och Foo Fighters… fast bättre, nästan… ja - jag tror faktiskt jag gillar det här bättre! Dels har vi de starka refrängerna. Dels har vi de rockiga melodierna. Dels har vi de sköna gitarrerna som måhända är enkla, men knappast simpla. Och dels så har vi stämningen. Varenda del på skivan låter… ja, det finns en gest som kan visa på precis hur den låter. Ni vet den kockar gör när de lagar till något gott och kör en kyss i handen och öppnar upp den samtidigt som de lyfter handen mot himlen. Precis så låter skivan, som en fransk kocks självsäkra gaygest.

Om det inte blir ett omedelbart genombrott med denna debut är det någonting allvarligt fel i världen. Det här är nog det bästa debutalbumet jag hört… ja, på många, många år i alla fall!

Label: Supernova/Cosmos
Tre liknande band: Alter Bridge/Foo Fighters/Treadstone