Godless EP (2007)
Inquity (2008)

Produced by Matt Johnson

Released 2011-05-20
Reviewed 2011-06-08

basardized

Jag absolut avgudar albumet Bleed och framförallt dess helt fantastiska titelspår, jag har svårt att tänka mig många album som börjar bättre än just Bleed. Pianot som sedan övergår i riktigt tungt riffande och så vidare. Men, tänker du observante nu, Bleed inleder ju inte spårlistan för detta album och du har rätt för albumet Bleed jag tänker på och hyllar kommer från det tyska bandet Angel Dust och inte det amerikanska band som kallas Catalepsy. Jag tyckte bara att likheten i namn var ganska lustig och varför inte inleda med något positivt?

Jag måste erkänna att jag är sjukligt allergisk mot bandnamn som innefattar sjukdomstilstånd och liknande, det finns massor av sådana band och jag tror faktiskt inte att ett enda av dem är bra. Katalepsi är ett onaturligt stelhetstillstånd i kroppen som också kan innebära minskad känslighet för smärta. Vad jag undrar är om de vill säga något med bandnamnet, är de själva kataleptiska och deras öron är mindre utsatta för smärta eller är det en sådan publik de vänder sig till? Frågan för mig är vad som är så kul med sådana bandnamn och varför bara dåliga band tar sådana namn.

Katalepsi gillar att hålla sig till titlar som innefattar endast ett ord, kanske för att det skulle vara för svårt att komma ihåg titlarna annars eller kanske bara för att deras fans inte klarar längre titlar än så. Kanske har det ingenting med den saken alls att göra, det framgick inte av bandets sellin points. Vad som dock framgick vara att det skulle vara för fans av de tre liknande banden vi satt upp för denna recension och eftersom jag inte hört något av dessa band har jag ingen aning om det stämmer men å andra sidan är det alltid en subjektiv sak så det får man ta med en nypa salt.

Dessa sjuka herrar hör till den brutala musikaliska skolan med en stenhård ljudbild som verkar göra vad den kan för att få dina trumhinnor att blöda. Jag kan inte höra ett ord de sjunger så jag får ta dem vid orden när det gäller titlarna och att de faktiskt sjunger så i texten och inte bara döpt låtarna till det. Tempot är högt men en aning varierat, det är klart att det är aggressiviteten som flödar mest när det gäller detta band och det är också tydligt att de inte söker fans utanför den extrema metalgenren, kanske är de Deathcore som promo informationen säger men jag klassar dem som extrem metall, det är enklast så.

Jag kan säga att jag inte bekänner mig som en fan av detta band, faktum är att jag tycker att det låter rent förjävligt. Det är bara hårt och snabbt bankande och gormande, det känns som att där inte finns några som helst strukturer och det verkar mest som att de använder sin musik för att kanalisera någon form av uppdämd aggressivitet. Det är väl fint i sig att man använder en kreativ kanal för att få utlopp för känslor, det är trots allt det som musiken är till för. Jag tror dock att du bör bekänna dig till denna genre om du inte själv ska drabbas av både känslor av aggressivitet och huvudvärk, kanske till och med Katalepsi.

………………………………………………………………………………………………………………-……………………………………………………. Oj, jag blev kataleptisk där för en sekund, kanske är det därför de heter så och så hostade jag tidigare idag upp lite blod från halsen som kanske också kan tillskrivas detta band, så min blödande hals kanske blir bra nu när jag skrivit denna recension och inte behöver lyssna till bandet och så slipper jag bli katalepppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp-ppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppppp
Författaren av denna recension fastnade i ett stelhetstillstånd så redaktören vill bara avsluta med att säga att om du gillar de tre liknande banden kan du nog gilla detta också, om du inte gillar stenhård och brutal musik eller hardcore bör du hålla dig på behörigt avstånd.

En sticker kommer att fästas på asken som säger: Varning! Denna produkt kan orsaka Katalepsi och blödningar i kroppen, brukas med försiktighet.

Label - Bastardized/Massacre Promotion
Tre liknande band - Bury Your Dead/Emmure/Suicide Silence