Triumph and Tragedy (2007)

Recorded at Studio Seven in Örebro by Ronny Milianowicz and Andreas "Toya" Johansson
Mixed by Ronny Milianowicz and mastered by Jens Bogren

Released 2011-06-03
Reviewed 2011-09-12

castillion.se

Svenska progressiva metalbandet Castillion släpper sitt andra fullängdsalbum, och gör så på egen hand eftersom de enligt utsago för tillfället är utan bolag. Deras album finns tillgängligt i digital form genom olika kanaler men för köpinformation tror jag att bandets webbsida är den mest lämpliga källan för information. Som sagt, deras andra fullängdsalbum (jag har inte hört dem tidigare) och det heter Pieces of a Shattered Me vilket känns som en titel ett progressivt metalband skulle kunna tänkas ha. Dessutom har de ett albumomslag som är ganska enkelt i utförande men samtidigt intressant så bara sådär på ytan verkar det finnas en del att intressera sig för med denna kvartett.

Musikaliskt hamnar det i det progressiva facket men de kan också sägas ha en fot i power metalfacket. Låtarna är lite småprogressiva och mestadels känns det som att de ligger i den rakare metalliska fåran av det progressiva, som de tyngre låtarna från Dream Theaters 90-tal eller Fates Warnings tidigare material, Pagan’s Mind är annars ett band som fungerar bra att jämföra med om man nu önskar ett gäng bandreferenser mitt i texten. Produktionen på detta album är väldigt bra och det har en ljudbild som känns för klart mer än ditt vardagliga osignerade band, det kan ju bero på att de använd väldigt skickligt folk för att hjälpa dem med detta. Tolv spår och knappa femtiotvå minuter är vad de i mängdväg bjuder oss på.

Redan inledande duon av spår med ett intro som leder till When Reality Distracts imponerar och sätter an en väldigt god ton för detta album album. Faktum är att alla spår på detta album flyter förbi på ett snyggt och bra sätt och jag har svårt att plocka ut något som sträcker sig över det övriga på albumet, det känns som en välgjord och mycket fin enhet bara. Kanske dock att Out of Reach och Fragments är två spår som sätter sig lite mer i mitt medvetande, inte nödvändigtvis för att de är bättre än resten av materialet men för att de är av den karaktären.

Albumets starka sida är att allt förstås låter väldigt bra från melodier, instrumentering och sång, men också att det är ett varierat album utan att avvika det minsta från den väg de slår in på från inledningen av albumet och det måste sägas vara skickligt gjort. Jag har lyssnat på detta album väldigt mycket nu också och jag kan inte säga att det är ett album som tappar efter en stunds intensivt lyssnande som en del album kan göra, nej det är ett intressant och bra album som jag säkert kommer plocka upp även senare (om jag får tid att göra det vill säga).

Om ni gillar progressiverad power metal eller progressiv metal i stil med Pagan’s Mind eller Vanden Plas alternativt tidigare Fates Warning eller Dream Theater då tror jag att det är precis vad du letar efter som underhållning medan du väntar på att Dream Theaters nya album finns att köpa.

Tre liknande band: Dream Theater/Pagan's Mind/Fates Warning