Recorded @ Ghost Ward
Produced, mixed & mastered by David Castillo
Strings on "Concrete Jungle" & "Rock Bottom" by Frank Default

Released 2011-05-28
Reviewed 2011-09-11

captainblackbeard.net

Fyra snubbar som kan kontrollera ett dödskalleflaggat skepp med sitt svärd och som är på väg till staterna för en miniturné där de planerar att söka efter ungdomens källa, självklart ska de besöka några spelställen och framföra sin musik där också. Nu har jag sagt att de ska till USA som de tyckte att jag skulle göra. Skyll inte på mig ni som läser att recensionen kommer så långt efter skivan släpptes, det är inte mitt fel eftersom jag fick den för bara 11 dagar sedan så jag har gått igenom detta album snabbt, annars brukar det ta mig nästan en månad att recensera en skiva, det är mest på grund av att det finns en kö på ungefär 35 skivor hela tiden. Detta album lyckades dock på något vis ta sig förbi och nu är jag klar med albumet som har ett rött omslag med en bil och lite svärd på, kanske är det de svärd de använder för att kontrollera det segelskepp som ska ta dem över Atlanten.

Musikaliskt är den melodiös rockmusik med mycket energi och medryckande refränger, med modern och ren ljudbild som accentuerar melodierna i de elva spår som finns på detta album. Det är musik som bygger på ett enkelt koncept: att skapa medryckande rockmusik med låtar som är lätta att ta till sig snabbt och som sedan sätter sig i lyssnarens medvetande så att denna kan sjunga med när den ovetandes hamnar på bandets spelning någonstans i ett stort land i väst. Sa jag att det var elva spår? om inte så gjorde jag det nu och det tar strax över 48 minuter att spela dem alla.

Albumet inleds med ett spår som kallas Hey Man som känns som ett hyfsat rockspår, en okej inledning men jag kan inte direkt säga att det spåret övertygar något speciellt, dock är det indikativt för resten av albumet. Det känns som att det tar mer fart i andra spåret Don’t Turn Your Back On Love men ännu är jag inte helt övertygad om sångaren som jag tycker är lite av ett hinder för de första två spåren. Rock is My Life är mycket bättre och här faller bitarna på plats för bandet och plötsligt känner jag att det här nog ändå kan bli ganska lyckat trots allt. Och saken blir ju inte sämre med nästa spår American Dream som är väldigt bra och verkar lite signifiera vad bandet strävar efter att nå, den amerikanska drömmen. De följande tre spåren är bra men ganska intetsägande innan Summer Nights kommer och väcker ett album som var på väg att slumra till lite för mig. Avslutningen är en logisk avrundning av vad som visade sig vara ett väldigt bra album till slut även om början kanske inte direkt övertygade mig.

Om ni nu känner er intresserade av detta album och vill köpa det, kolla in bandets webbsida för mer information rörande den saken. Det finns lite fler smakprov där också som du som fan av melodiös rockmusik med vind i seglen kan kolla in. Se bara till att du inte kommer för nära med ditt skepp, svartskägg har tydligen förmågan att krympa det och placera det i en flaska om vi nu ska tro vad vi ser på TV. Men för att lägga de dåliga piratliknelserna åt sidan för ett ögonblick så kan jag kort och gott säga att det är medryckande melodiös rockmusik med refränger som sätter sig direkt och sedan stannar kvar i ditt medvetande likt effekten av ett svärdshugg i höger axel.

Helt klart ett album att ta sig en närmare titt på, jag tror faktiskt det tilltalar de allra flesta som gillar någon form av rockmusik. Om det inte skulle passa dig har du ju alltid något att använda som måltavla när du tränar svärdshugg, ett köp som är värd pengarna helt enkelt.

Tre liknande band: Thin Lizzy/Whitesnake/Mötley Crüe