Mark Brückmann (Drums)

Diskography:

Waldemar Sorychta (production)
Siggi Bemm (mix and master)

Released 2011-01-28
Reviewed 2011-02-08

Thrash-core? Det är vad promoinfon säger att vi har att göra med när det gäller But We Try it från tyska Wuppertal. Det är onekligen tungt och kraftfullt det som kommer ur högtalarna när tyskarna sätter igång, dock kanske thrash-core inte är en riktig genre men jag skulle vilja namedroppa Legion of the Damned bara sådär för att påpeka ett band som låter väldigt likt för min del.

Det är tungt och hårt samtidigt som det finns en del melodiösa partier vilka dock egentligen inte tar alltför mycket plats, det som noteras mest för mig som lyssnar är tyngden på skivan och den rena, lätt svängiga produktionen som skulle kunna föra tankarna lätt mot Grip Inc. för den som gillar namedroppande. Så egentligen svängig, melodiös, framförallt tung extremmetall, kanske thrash om man nu gillar att styra in det med en smalare definition.

Skivan är vidare cirka 40 minuter lång och innehåller tio spår, där finns det definitivt inget att anmärka på med tanke på att längden är okej och så vidare. Skivomslaget är dessutom intressant och manar till viss tanke, för min del hade det dock varit bättre om jag bara sett omslaget som en tavla och inte hört det musikaliska, men man kan ju inte få allt här i världen.

Jag kan börja med att säga att det mesta är okej musikaliskt och det jag främst saknar är någonting som griper tag i mig, kanske ett hitspår eller någonting som väcker ett musikaliskt intresse eller en musikalisk nyfikenhet men den enda nyfikenhet denna skiva väcker är dess omslag innan det börjar spelas. Jag måste dock också plussa för bandnamnet, det är rätt fyndigt och kan tolkas på många sätt vilket jag gillar.

Bäst låtmässigt på skivan tycker jag är de två avslutande spåren som går under namnen Dead Lights part 1 och 2 vilket förstås är samma namn som på skivan, så titelspåret, eller i detta fall, spåren är bäst på denna skiva. Dessa spår är helt okej och egentligen är väl det mesta på denna skiva rätt okej, det är bara att något saknas och skivan aldrig riktigt lyfter så som man alltid hoppas att en skiva ska, så jag lämnar But We Try it lite med en känsla av att det var mycket som inte infriades av vad jag hade förväntat mig.

Det är lite grann så att But We Try it hade ett riktigt intressant pussel framför sig men när sedan alla bitar började bli lagda upptäckte de att det var ett helt gäng av dessa bitar som fattades, det är ungefär så min känsla är, det fanns potential för ett riktigt snyggt pusselmotiv men när jag hade slut på bitar var det en massa hål i alltihop. Känslan jag minns från Dead Lights är den av att det saknas något, om det är en hitlåt eller något annat låter jag vara osagt.

Dead Lights är ändå trots allt en hyfsad debut och en okej skiva på alla sätt och för den som inte sätter i sig massor av musik kanske faktiskt till och med kan gilla detta men för oss som konsumerar musik i minst åtta timmar per dag önskar faktiskt att den musik vi konsumerar skall vara bättre än den vi får höra på Dead Lights. But We Try it gör definitivt inga direkta fel med denna skiva, kanske skulle de bara ha vågat ta ut svängarna lite eller kanske bara slängt in en riktigt snygg hitlåt?

En sak får man dock säga som avslutning: men de försöker ju i alla fall!

Label - Massacre Records
Tre liknande band - Legion of the Damned/Death Angel/Anthrax