Braedon Sharpe – Rhythm Guitar
Dan Harrison – Drums

Artwork by Deni Guenard

Released 2011-07-12
Reviewed 2011-09-23

burningcaskets.com

Brinnande förpackningar, en casket på det engelska språket är normalt en behållare som är lite större än en box, så en liten låda med andra ord men varför bränna en sådan? eller flera sådana? Schatull heter ordet översatt till svenska, det kan också referera till en form av likkista men det är inte ordet huvudsakliga betydelse om man väljer att undersöka det. Bandet kallar sin självfinansierade debut för To Burn a False Prophet, att bränna en falsk profet kallas det i översättning. Det känns som detta kanadensiska band är mycket för att bränna saker, schatuller och profeter verkar vara deras föredragna bränsle på majbrasan.

Bandet spelar klassisk dödsmetall enligt en amerikansk skola men med lite thrashinfluenser. Produktionen är typisk genren, tempot är inte det mest furiösa. Tungt och klassiska riff, lite tuggande sådär och med en sångare som vrålar på ett ganska typiskt sätt för genren. Jag tror faktiskt i ärlighetens namn att det är helt omöjligt att kalla detta band för nyskapande. Deras lyrik handlar som vanligt om icke önskvärda ting med dödande av pacifister och liknande, inte helt min kopp te den delen. Albumet är strax under trettio minuter med ett gäng spår där det finns ett bonusspår för den utgåva som finns i CD-format.

Så är det något att ha då, detta band av kanadensiska pyromaner? Om du gillar fantasilös dödsmetall enligt banden jag skrivit upp som liknande eller några andra liknande band som Resurrection eller kanske något thrashband i stil med Destruction så kan du definitivt uppskatta detta band och detta album. För min del kan det dock vara, inte nog med att det börjar töntigt med direkt vrålande och för att sedan fortsätta med ganska fantasilös dödsthrash som inte direkt glänser eller överraskar. Musikaliskt är det väl ändå rätt okej, inte dåligt men ingenting som meriterar att jag ska välja att lyssna på det.

Pyromanerande dödsmetall med lyrik om endera dödande, tortyr eller filt kommer aldrig tillhöra mina favoriter och mitt förslag är att ni som inte heller föredrar sådant musik kan med gott samvete ha överseende med detta album. För er som gillar dödsmetall av det ganska typiskt amerikanska utförandet bör nog kolla upp detta album, kanske är det något för er.

Tre liknande band: Cannibal Corpse/Suffocation/Malevolent Creation