The Grey Album (1999)
Stone Alone (2010)
Come Christmas Time (2010)

Released 2011-12-02
Reviewed 2011-12-03

beggarsnthieves.com

Tiggare och tjuvar är tillbaka med vad som blir deras fjärde fullängndsalbum om jag tolkat informationen på nätet korrekt, ett band som bildades i slutet av åttiotalet och sedan gick om intet i slutet av nittiotalet för att sedan åter vakna 2010 då de spelade in en EP med material från sin återförening på Firefest och sedan ett album med en gran på framsidan som tydligen var ett julalbum eller något sådant, det har varit väldigt svårt att få fram någon bra information om bandet så jag vet egentligen inte speciellt mycket om dem mer än att de aldrig fick det där genombrottet som så många verkar anse att de förtjänar. De är egentligen en arketyp för sådana band som Frontiers ger ut med ett historiskt och sedan ett långt uppehåll innan de återkommer eller gamla storband, det är mest sådant som verkar komma på Frontiers för tillfället och inget ont om det jag bara förklarar att detta är ett ganska typiskt Frontiersband. Dock kan man väl säga att de sådär vid första anblick faktiskt verkar ganska ointressanta med ett fult omslag och en totalt ointressant skriven infotext, tur kanske att det inte är den saken som man ska recensera för tänk också på den väldigt intetsägande albumtiteln adderat till detta.

Melodiös rock är det kanske inte helt oväntat som dessa tiggare och skurkar har att erbjuda oss, AOR har jag också sett nämnas i en och annan recension och det kan väl gås med på. Sångaren har en ganska typisk rockröst med en hel del passion och känsla involverad i sitt sjungande, musikaliskt varierar det en del mellan olika typer av låtar, en del är krutosande rockers medan andra är ganska tillbakalutade och lugna och det låter materialet bli väldigt varierat utan att för den skull bli osammanhängande. Produktionen är oklanderlig, modern och klassisk på samma gång, egentligen ingenting speciellt skulle jag vilja säga och ljudbilden gör väl vad den ska för låtarna. Låtarna som är tio till antalet och de spelas igenom på ungefär 44 minuter. Vad som annars märks som gör att Beggars & Thieves lite grann skiljer säg från många andra melodiösa rockband är att de inte tjatar ut sina refränger så många gånger vilket kan leda till att den som lyssnar inte lika fort tröttnar på låtarna.

Generellt väldigt bra skulle jag vilja säga, det finns två spår som bäst beskrivs likt en spark i skrevet, du kan liksom inte ignorera dem då de sätter sig direkt och sedan eftersom du svälts på dessa excellenta refränger genom att de bara gås igenom ett par gånger på hela låten tröttnar du inte heller på dem. Spår fem Beautiful Losers som är riktad till oss här på Hallowed samt er som läser vad vi skriver och spår sju Stranded är dessa, speciellt Stranded som med sina inslag av stålsträngad akustisk gitarr skapar ett magiskt intryck, ett suveränt spår. Sedan tycker jag att första spåret We Come Undone och fjärde Never Gonna See You Again är två spår som man tar notis om, när bandet lugnar ned det som i till exempel Wash Away blir det däremot riktigt sömnigt och dessa spår skulle jag helst se att de spolande ned i någon toalett någonstans. Men som jag sade, ett väldigt bra album med ett flertal spännande spår och dessutom en speltid som inte är överdrivet lång vilket gör det till ett intressant och bra album att lyssna till.

Så med två av de mest intressanta och bästa spåren som släppts på skiva i år och med flera andra spår jag gärna återkommer till är detta ett album väl värt att spendera 44 minuter på även om det finns lite grann som jag gärna hade varit utan men det är ett mindre problem i det stora hela, en sak kan man dock undra och det är om de tiggt och stulit ihop materialet på albumet men om de gjort det har de lyckats väl.

ComScore

Label: Frontier Records
Tre liknande band: The Magnificent/Mecca/Fergie Frederiksen