Produced by Pontus Assarsson
Mastered by Martin Kronlund
Drums were recorded by Jens Lundgren at Titan Studios Sweden

Released 2011-07-22
Reviewed 2011-07-18

aorheaven

Bai Bang är en vietnamesisk småstad mest känd för sitt pappersbruk som byggts med hjälp av svensk expertis och svenska pengar. Ett samarbetsprojekt mellan Sverige och Vietnam som startade 1963 och var budgeterad till 770 miljoner svenska kronor och i slutändan kom att kosta nästa 2,8 miljarder kronor av svenska pengar fram till 1995 och det var först 1996 bruket nådde full kapacitet. Även om en del arbetsförhållanden främst i skogen kritiserats var det ett biståndsprojekt från svensk sida som faktiskt lett till ökad standard i området kring Bai Bang, byn har växt till en småstad med ungefär 25000 invånare och de har skapat ett område av relativ rikedom i en annars fattig region och som att inte det vore nog så är bruket ett av de största i Vietnam och producerar omkring 40% av nationens skrivpapper.

Bai Bang är också ett band från södra Sverige som spelar gladpoppig rockmusik med en liten partyunderton. Ett band som också kan sägas passa in i en så kallade glamrocken eller sleazerocken. Jag stötte på dem i samband med deras senaste album som gick under namnet Are You Ready och kom ut 2009. Jag gillade det albumet för det röj och den positiva energi det utstrålade så det var ändå med en viss känsla av förväntan som jag tog mig an detta album.

Det kan väl inte direkt sägas att det musikaliskt skiljer sig särskilt mycket från det förra albumet rent stilmässigt. Det är samma gladpoppiga rockmusik med polerad produktion som samtidigt behåller ett uns av det opolerade och rebelliskt partymässiga som vi hörde på förra albumet. En skillnad är att det känns ett steg mer modernt och lite snabbare överlag än det förra albumet, främst är min känsla att det är en liten utveckling när det gäller ljudbilden till detta album. Det är tio spår och ganska precis trettiofem minuter av musik vi får, rent statistiskt en bra längd för ett album i denna musikstil.

Bai Bang anno 2011 ger samma energiska och frisläppt positiva känsla som 2009-års version gjorde och vid första anblick har inte så mycket hänt men på detaljnivå kan vi märka att ljudbilden polerats lite till utan att för den delen ge avkall på det spontana och känslomässiga. Jag tycker också toppspår som till exempel titelspåret tar det ett steg längre, ett steg vidare från vad vi hade tidigare, kanske har bandet gjort samma sak som pappersbruket under karriären och börjat långsamt för att närma sig sitt genombrott som jag faktiskt tycker att detta album borde innebära eftersom det är ett riktigt bra album, inget snack om den saken.

Om jag ska påpeka något som detta album saknar så är det att något av spåren känns lite avhugget och att det avslutande spåret faktiskt inte är något vidare, vilket är lite synd på avslutningen men vägen dit uppväger utan tvekan den saken och titelspåret.

Om de verkligen lever sin dröm så måste jag säga att heder åt dem för den saken för denna skiva och dess titelspår är riktigt fint och jag skulle kunna nämna en fem-sex riktigt grymma rockarrökare som nog får även den mest förlamade att stampa med i rytmen. Bai Bang är medryckande som en FNL-räd mot amerikanska ockupanter.

Om du gillar melodiös rockmusik kan jag garantera dig att du kommer att ryckas med i den musik dessa svenskar har att erbjuda och jag kan lova dig att det kommer att förändra din syn på namnet Bai Bang efter att du hört Livin’ My Dream kommer du att inse att Bai Bang inte bara är ett svenskt biståndsprojekt i Sydostasien.

Label: AOR Heaven/GerMusica
Tre liknande band: L.A. Guns/Def Leppard/Europe
In English