Henjo Richter - Guitars

Tobias Sammet & Sascha Paeth (prod.)

Released 2011-03-18
Reviewed 2011-03-26

tobiassammet.com
nuclearblast

Att ett projekt som Avantasia kan åka ut live är lika imponerande som framgångarna Tobias Sammets projekt har fått. Sommaren 2008 åkte detta mastodontprojekt ut på en turné som började i Schweiz och slutade i Ungern efter mer än ett helt varv runt jorden med 13 stopp i länder som Sverige, Ryssland, Japan, Brasilien, Mexiko, Argentina samt Tyskland och Tjeckien, i vilka livematerialet till denna DVD har spelats in. Hälften ungefär kommer från Wacken Open Air 2008 där Avantasia var huvudakt och spelade inför en publik på ofattbara dryga 80 000. 100 000 trodde Sammet, om man räknade dem inofficiella åskådarna. Andra hälften är inspelad på festivalen Masters of Rock i Tjeckien. Dessutom finns det en dokumentär där Sammet berättar hela historien om bandet och ett turnéreportage, där vi får följa med bandet runt på sin resa bakom scenerna.

Med andra ord, det vi har här på Avantasias DVD är en tredelad historia. Det är livematerialet, dokumentären och resedokumentet backstage. För mig som inte är direkt van att recensera filmer, och i synnerhet inte filmer uppdelade på detta sätt, är det här faktiskt väldigt svårt att bedöma. Ska jag bedöma helheten? Eller del för del? Vilken del ska jag i så fall koncentrera mig på? Ja, i slutänden valde jag att det bästa är att recensera denna dubbel-DVD som en helhet med delarna som bärande pelare. Så, till pelare nummer ett, den kanske viktigaste delen. Hur är livedelen?

Livedelen börjar med tre låtar ifrån Wacken innan bandet hoppar över till scenen i Tjeckien för att bränna av ungefär lika många låtar där. Eller ja, några fler låtar, typ fyra. Alltså fyra låtar, inte fyra fler. Detta följs av att vi kastas tillbaka till Tyskland för att bränna av resten av låtarna förutom en, den när bandet tar farväl i Tjecken. Fast i ärlighetens namn vet jag egentligen inte vad som är filmat var eftersom det inte står angivet någonstans. Jag bara chansar på att det är så här det är uppdelat. Fast egentligen vet jag ju. I alla fall, jag tycker livematerialet känns fantastiskt bra! Det är mycket bättre än vad jag hade förväntat sig och jämfört med väldigt mycket annat livematerial. Ljudet låter riktigt bra, sången är även den riktigt bra och sett till ögongodis är det helt okej. Inte en jätte fantastisk show, men till skillnad från om det varit en live-CD är det i alla fall en show och den är definitivt ett plus med detta. Det finns absolut riktiga höjdpunkter i showen också. Speciellt klippen från Wacken där man ser det otroligt imponerande publikhavet, men också klipp som när Sammet klättrar upp på scenställningen, när André Matos bär in en Tysk flagga likt Hitler på grönbete och när Sammet presenterar alla sina scenkollegor och kallar dem för "lead" var de än gör. Som t.ex. "lead backing vocals and lead lead vocals som han säger om Amanda Sommerville.

Låtarna på liveshowen som sätter mest klumpar i halsen på dig är den mäktiga The Scarecrow, den vackra The Story Ain't Over, superhitten Lost in Space, den lite mindre hitten Avantasia och vackra Farewell. Dessutom tycker jag att I Don't Believe in Your Love och The Toy Master sjungna av Olli Hartman respektive Kai Hansen verkligen imponerar. Alla sångare låter dessutom kanon. Utom en... Tobias Sammet him self.

Jag har alltid tyckt att det största problemet med Avantasia är att Sammet sjunger i alldeles för många låtar eller sjunger alldeles för många låtar helt på egen hand. Och det märks på denna DVD. Inte för att Sammet sjunger i så gott som varje låt på livedelen på DVDn som världens sämsta sångare, utan för att han sådär tiotalet shower in i turnépaketet börjat tappa rösten. Det hörs specifikt i Wackenklippen (som låg längre in i turnén) när Sammet sjunger på de krävande partierna och rösten spricker som kjolen på en alldeles för fet kvinna som håller på dra upp sina strumpbyxor, vilka troligtvis också lär spricka förr eller senare. Överlag tycker jag han kämpar sig igenom det bra, men av alla sångarna så är han den enda som inte låter kanon... och vad är sambandet? Jo, att han använder rösten i alldeles för många låtar.

Dokumentären, där Sammet berättar om sitt projekt är lite mindre roande. Man kan sammanfatta det till en timme Sammet sittandes i ett mörkt rum pratande på engelska med små klipp inflikade lite här och var, vilka så gott som alla går att finna på denna DVD, mestadels i livedelen. Jag tycker inte att dokumentären gör överdrivet mycket positivt men den berättar historien om Avantasia väldigt bra. Med Sammets egna ord. Bättre än någon journalist kan göra det i en artikel.

Pelare tre är resereportaget. Det är ett ca 45 minuter långt dokument över hur det samlade gänget tog sig runt planeten för att sprida musikens budskap. Även detta känns som ett halvt onödigt inslag. Det är egentligen ganska lite man ser, det mesta dränks i musikklipp och... ja, man ser på det en gång, kanske skrattar några gånger och that's it.

Vad vi har här är alltså tre pelare där det bara är en som egentligen har betydelse. Och den betyder ganska mycket. Den som följt mina live-släpps-recensioner på senare tid har fått höra gång på gång på gång att om det inte finns en poäng med att spela in livespelningen finns det inte heller någon poäng att släppa den på skiva. Det här är en inspelning som betyder väldigt mycket. Det var första gången som Avantasiagänget spelade tillsammans och vad de trodde också enda (men det har redan blivit en vända till och i sommar kommer de återvända till Wacken ännu en gång). Men, det är inget turnépaket som är ute på vägarna hela året eller som alla får chansen att se. Det är och var en unik tillfällighet och klart att sådana ska dokumenteras. Och vilken turné att dokumentera! Vilka låtar! Vilka sångare! Vilket fantastiskt paket! Ska jag få ett paket?

Det här kan mycket väl vara tidernas mest logiska live-släpp. Kanske inte det bästa rakt igenom och den andra DVDn, den som inte innehåller livespelningarna, känns faktiskt ganska bortkastad. Men det är och förblir en film med riktigt bra livematerial och syftet med att spela in den är meningslös att ifrågasätta. Det är som att ifrågasätta varför bilar behöver säkerhetsbälten, airbags och gummi på fälgarna. Det skulle krävas en idiot för att göra det. Avantasia live är lika självklart som att inte tända eld på sig själv i syftet att vara en mänsklig fågelskrämma. Det är en film som alla som var där kan ha väldigt kul att se och minnas ifrån, men också en film som ger dem som inte var där en chans att vara det. Och det, mina damer och herrar, är precis syftet med en liveskiva/-film - att ge oss ett dokument över något värt att se som få kunnat uppleva och som fler velat ha chansen att ta del av från början. Den här filmen ger oss precis detta, och mer därtill! Det är ett litet paket och jag har just fått det. Vill du också ha ett? Det är bara att köpa filmen.

Label - Nuclear Blast/Triada
Tre liknande band - Aina/Edguy/Gamma Ray