Mastered by Lance King
Artwork by Mattias Noren

Released 2010-10-26
Reviewed 2011-03-04

avianband.com
blinding force

Allvarligt, det här borde vara kriminellt. Det borde vara långa fängelsestraff på detta. Det borde vara en lag mot att göra skivor på detta sätt. En på många sätt fantastisk skiva med fantastiska låtar och riktigt skön musik. Men vad har dem gjort med produktionen? Allvarligt, skivan låter som den gjorts och spelats in ordentligt, men sedan doppats i kokande olja så att hela produktionen smält ihop och blivit alldeles ihopkletad och deformerad. Som elefantmannens ansikte i musikform.

Avian är ett Amerikanskt metalband bildat samma år som Hallowed (2002). De har släppt två album och en EP och kommer att släppa ett nytt album senare i år. I höstas släppte de en specialutgåva av sin debutskiva, 'From the Depths of Time' med några bonusspår på. Skivan var knappa fem år gammal när den omsläpptes och med den ljudkvalitén som skivan har känns det inte som allt för mycket jobb har lagts ned på nyutgåvan. Jag har försökt hitta någon anledning till att de återsläpper skivan på detta sätt och den enda anledningen jag kan hitta är att den första tryckningen var slutsåld. Personligen undrar jag bara hur det motiverar att man släpper om albumet som en ny skiva? Kanske tänkte dem att när de ändå ska göra en nytryckning, varför inte slänga på lite bonusspår o.s.v.? I vilket falls om helst är skivan släppt och eftersom vi inte recenserade första utgåvan kommer här Halloweds omdöme:

From the Depths of Time är en skiva som låter väldigt mycket 80-tal. Inte minst när det kommer till produktionen. Det låter som Rage på Avengertiden, som gamla Savatage eller Heaven's Gate på 80-talet. Det är med andra ord power metal så som den lät i sitt ursprungsutförande. Snabba gitarrer, skrikande gitarrer, och en sångare som inte vet om han ska sjunga i falsett eller försöka låta lite ond. Det slutar med att han låter vek och osäker, utan någon som helst kraft och känsla. Jag tycker inte heller han har världens bästa röst, han låter ganska lik en korsning mellan Svatages Jon Oliva och Blind Guardians Hansi Kursch. För er som inte vet hur någon av dem låter så är det en inte allt för smickrande liknelse. Två röster som skär i ben och märg som grävmaskiner med rakblad på skopan. Ljudmässigt låter det som skivan är inspelad i en grotta eller möjligtvis en tunnel. Istället för tunnelseende blir det en tunnelhörande-känsla på detta. Ljudet studsar runt överallt och tappar kvalitet. Låter lika lågbudget som om de köpt ljudet på Rusta.

Bra låtar finns det. Gott om dem skulle jag vilja säga, till och med. Som jag skrev i inledningen borde det vara kriminellt att kasta bort material som detta med ljud som låter så här. Jag tycker inte heller om att skivans totaltid klockar in på dryga timmen. Varför? Bonustillskotten står för knappa 20 minuter av detta och uppriktigt sagt kan jag inte låta bli att känna att dessa stjälper skivan mer än de hjälper den. Det finns ett talesätt som lyder "för mycket av det goda..." och sedan får man avsluta det lite som man vill. Här gör för mycket av det goda att det goda bleknar. Jag tycker inte att den här skivan håller måttet i den längd den har, jag tycker skivan blir jobbig att lyssna på eftersom den har så dåligt ljud och det spelar som ingen roll att större delen av skivans låtar är bra. När dem kommer i ett mer eller mindre trasigt, överfyllt paket så blir det inte lika kul.

Så, när allt kommer omkring kan vi sammanfatta skivan så här: Dåligt ljud, hyfsad musik, dålig sångare och bra låtar. Men... lite för lång speltid. Det är en skiva som skulle haft betydligt mycket mer att erbjuda om bandet istället för att slänga på en massa bonusspår hade lagt fokus på att få till ljudet. Det borde vara kriminellt att göra så här bra musik, och sedan bara kasta bort allt med att inte anstränga sig mer med detaljerna.

Fängelse eller ej, den här skivan är för mig godkänd men den kunde ha varit så mycket bättre. Det är bara att hoppas att det som kommer här näst, det nya albumet, är lite mer välarbetad även på den tekniska sidan, annars kommer vi nog bli tvungna att behöva att gräva upp Avian från tidens djup istället för att ha dem med oss i framtiden.

Label - Blinding Force/Connecting Music
Tre liknande band - Blind Guardian/Savatage/Freedom Call