Diskography:

Mastering by Sascha Paeth and Michael Rodenberg
Cover artwork by Jan Yrlund /Darkgrove Design

Released 2011-09-30
Reviewed 2011-09-07

arvenmusic.com

Tyska Arven är ett band bestående av fem damer och en trumslagande herre, de släpper nu sitt debutalbum som kallas Music of Light. Ett album för dig som gillar melodiös metal säger Massacre som är skivbolaget bakom detta skivsläpp, musik av ljus anser bandet uppenbarligen. Hur gör man egentligen musik av ljus? det var en fråga som dök upp i mitt huvud innan jag kom på att det ju var rätt självklart, elektroniska musiker som drivs av energi från solfångare, vad trodde ni? Men å andra sidan tror jag inte att detta album skapades på det sättet eftersom jag antar att Massacre inte vill betala ut så mycket pengar som det krävs för att bygga en sådan konstruktion så det måste handla om ljusets musik snarare än musik framställd av ljus.

Musikaliskt är det så kallad gotisk metall med symfoniska inslag och en rödhårig sångerska om jag tolkat indikationerna på rätt sätt. De använder sig av fioler och sång som närmare sig sopranhållet, bandet förnimmer ganska mycket om tidiga Nightwish skulle jag vilja säga, fram till Wishmaster eller Over the Hills… EPn. Där finns också spår av band som Epica och liknande, Indica är också ett band jag kommer att tänka på, men samtidigt som jag namedroppar en massa spännande band kan jag säga att bandet trots att alla dessa influencer kan höras ändå har en ljudbild som känns som deras egen. Produktionen är polerad, ren och snygg vilket också bidrar till att ge detta band en attraktiv ljudbild. Tio spår är vad detta album innehåller och det tar dig något över femtio minuter att spela den i sin helhet.

Allt inleds med titelspåret som i sin tur inleds alldeles förträffligt med fioler som sätter upp en riktigt intressant stämning, detta utmynnar sedan i ett spår jag finner riktigt bra. Refrängen, den pampiga känslan, sångrösten, hela paketet i det första spåret sätter upp en riktigt bra känsla och indikerar vad du kan förvänta dig på resten av albumet. Titelspåret är det starkaste på albumet i mitt tycke, det har allt man kan önska av ett band i denna genre, de övriga nio spåren är starka de också men inte riktigt i samma nivå.

Om vi ändå är inne lite på spår vill jag trots att jag inte direkt vill framhålla fler spår på samma nivå som titelspåret vill jag ändå nämna några som gör lite större intryck. Tredje spåret Raise Your Cups är en lite folkmusikinspirerad skön metalliserad dryckessång, ett spår som är kul att lyssna på varje gång. Midwinter Nights är en skön tillbakalutad hymn om drakdräpande och annat vardagsnära, något vi själva kan relatera till. Till Death Do Us Part är en ballad värd att nämna, hon sjunger väldigt bra här och hela albumet igenom den goda Carina. Avslutande A Stranger’s Story har fina metalliska melodier och även om den känns lite uptempo för att avsluta detta album är det ett bra spår och lämnar ett väldigt gott intryck av ett spännande band. Onekligen kan detta bli ett spännande band att följa i framtiden, denna debut lovar mycket gott.

Lägg namnet på minnet, Arven. De har egentligen allt, de har bra känsla för låtskrivande, de är mycket kompetenta musikaliskt och de har en väldigt bra sångare. Music of Light är en väldigt bra debut med ett riktigt grymt titelspår och ytterligare nio riktigt bra spår.

Tre liknande band: Edenbridge/Nightwish/Indica
Visit hallowed.seRead in English