Jacob Hansen (producer)
Mauricio J. González (art)

Released 2011-01-24
Reviewed 2011-04-13

allfader.com
osmose

I begynnelsen skapade Allfader blastbeats och hårda riff. Och musiken varde öde och tom, och mörker var över musiken, och Allfaders hand svävade över gitarrerna. Och Allfader sade "varde growls"; och det vart growls. Och Allfader såg att sången var ond; och Allfader skiljde sången från musiken. Och Allfader kallade första delen vers, och andra delen kallade han refräng. Och det vart gitarrsolo, och det vart avslutning, på första låten.

Och Allfader sade "varde mitt i skivan en låt som skiljer låtar från låtar". Och Allfader gjorde låten, och skilde låtar före denna från låtar efter; och det skedde så. Och Allfader kallade låten Draconian Command. Och det vart solon och det vart avslutning, andra låten.

Och Allfader sade: "Samla alla instrumenten på skivan till en särskild låt, så att dem alla blir hörbara." Och dem gjorde så det skedde. Och Allfader kallade detta instrumentala delar, och det andra kallade han sångpartier. Och Allfader såg att detta gjorde gott. Och Allfader sade: "Frambringa musiken melodier, välspelande musiker och musikflöde, som efter avslutning bära fortsättning, vari de hava idé, i musiken." Och det skedde så. Skivan frambragte melodier, välspelande musiker, som kunde spela sina instrument, och flöde som hade idé, vari musiken inte tjatades ut. Och Allfader såg att det var gott. Och det vart gitarrsolo, och det vart avslutning, den tredje låten.

Och Allfader sade: "Varde i musiken struktur som skilja låten från nästa, och vare de till tecken och till att utmärka särskilda verser, refränger och stick, och vare de på låtarna namn som stå utskrivna över skivan." Och det skedde så. Allfader gjorde de två stora strukturerna, den ena till att särskilja versen, och det andra till att särskilja refrängen, så ock sticken. Och Allfader spelade dem under skivan för att förbättra skivan, och till att råda under versen och refrängen och för att skilja dem från varandra. Och Allfader såg att det var gott. Och det vart solo, och det vart avslutning, den fjärde låten.

Och Allfader sade: "Frambringe skivan olika toner, efter deras instrument, gitarrer och bas och vilda trummor efter deras instrument." Och det skedde så; Allfader gjorde dem vilda trummorna, efter trummorna på trumsetet, och basgångarna, efter basens strängar, och alla gitarrer i förgrunden, efter deras distning. Och Allfader såg att det var gott. Och Allfader sade: "Låt oss göra röstpartier till vår musik, till att låta oss sjunga; och må de råda över gitarrsolot i slutet och över basgångarna under gitarrerna och över trummorna och över hela skivan och över alla tongångar som röra sig på skivan." Och Allfader skapade vokala bitar till att sjungas, till att sjungas skapade han growls, till annan sång skapade han mörka sångdelar. Och Allfader välsignade dem; Allfader sade till dem: "Varen betydelsefulla och skapa meningar, och uppfyllen skivan och lägg låttexter bakom eder; och råden trummorna i trumsetet och basen under gitarrerna och över alla ljud som röra sig på skivan." Och Allfader sade: "Se, jag giver eder alla viktiga beståndsdelar för en skiva och alla instrument med välspelande musiker; detta skolen ni hava till njuta. Men åt alla som ogillar lite för hård musik och åt alla som inte uthärdar growls och åt alla som vill ha påhittig musik, vad som i sig har en levande själ, åt dessa giver jag alla andra skivor till njuta." Och det skedde så. Och Allfader såg på allt som dem hade gjort, och se, det var mycket gott. Och det var också dåligt, och det var melodiös döds, den hårda vägen.

Sammanfattningsvis vill jag säga att detta är första skivan på väldigt lång tid från franska skivbolaget Osmose som jag inte upplevt som det mest effektiva kräklaxermedel som skapats. Efter att nästan ha tagit livet av mig flera gånger om till självmordsmedel som Benighted och TotalSelfHatred är ändå norska Allfaders 'Black Blood Flux' en hyfsad skiva. Även om den känns någorlunda genomtänkt och välgjord så är dock musiken för hård och för jobbig att lyssna på hela skivans dryga 50 minuter långa speltid. Men definitivt en skiva jag rekommenderar till er som gillar riktigt hård metal. Amen.

Label - Osmose
Tre liknande band - Amon Amarth/Behemot/Bathory