Erik Seitz - Drums

Diskografi:

Släppt 2010-02-26
Recenserad 2010-02-26

Länkar:
voices-of-destiny.de

Det första jag tänkte när Voices of Destinys inledande spår började ljuda ur mina hörlurar var: vad tusan, valde jag fel band det låter precis som Operatika. Sedan dess har dock den åsikten förändrats en del. Men visst låter de ganska lika Operatika med sina kvinnliga sopranaktiga sång som beblandas en del med viss manlig sång eller growling. Galdariel metal som ett visst rocksmagasin sade en gång i tiden. Det var ett talande magasin, tyvärr finns det inte längre men vissa rykten säger att det kanske skall återkomma, ödets röster sade det till mig faktiskt.

Ett visst mått av hopp, eller Ray of Hope inleder denna ödesmättade skiva. En skiva där jag tycker detta skönheten möter odjuret konceptet fungerar riktigt bra eftersom vi inte får se speciellt mycket av odjuret vilket är positivt då det förstärker de gånger då odjuret är där. Annars är det rätt klassisk variant av sådan musik med vissa klassiska undertoner spelas kvinnobesjungen kraftmetall.

Atmosfären i denna skiva är väldigt gripande och drar in mig som lyssnare trots att den där riktiga hitlåten saknas. Inledande Ray of Hope är troligen det bästa spåret med riktigt skön atmosfär och skapar en intressant stämning. Framförallt skapar detta spår en förväntning inför resten av skivan, en förväntning som tyvärr hamnar lite på skam. Dock skall ingen misströsta för den saken med tanke på att detta är en skiva som reser sig från askorna och är väldigt bra. Det är helt klart en skiva värd att spendera en stund att lyssna till.

Sångerskan Meike Holzmann imponerar verkligen och att tänka sig att detta är en debut gör inte saken mindre imponerande, det får mig nästan att för en stund tänka mig tillbaka på Prison Of Desire som är en verkligt imponerande debut i nästan samma genre.

Helt klart är dessa röster något väldigt intressant och från askorna är en riktigt bra skiva, det är dessutom en debut som lovar gott inför en fortsättning. Jag rekommenderar er alla att kolla upp detta band.
En av årets finaste skivor i min recensionshög hittills, jag är onekligen imponerad av dessa tyskar.

Köp Voices of Destiny och du kommer inte bli besviken, From the Ashes är en imponerande skapelse av ett helt klart talangfullt band. Det mest lovande kvinnofrontade band jag hört på länge.

Bolag - Massacre Records