Eternal Domination (2007)

Släppt: 091120
Recenserad: 100101

Länkar:
suicidalangels.com
nuclear blast

Självmordsbenägna änglar från Grekland kommer här med en ny skiva, visserligen släppt i november förra året men jag måste ju ha tid att recensera skivorna också. Dessa änglar skall enligt skivbolaget Nukleär Smäll vara modern thrash metall som skall blåsa iväg mig, i alla fall enligt vissa citat som står att läsa på den iPool som Nukleär Smäll håller med för oss skribenter.

För er som är experter på genrer och grejer har förstås full koll på hur thrash låter, jag kan ärligt talat inte höra de fina nyanser som utgör skillnaden mellan thrash, death eller black metal och egentligen spelar inte genren så stor roll, varför ska vi alltid stoppa saker i ett fack? Denna skiva ligger dock nära de fack där de tre liknande banden spelar och det innebär att musiken är snabb, tung, aggressiv och med argsint närmast skrikande sång, inte så mycket utrymme för det finstämda.

Allvarligt tala känner jag mig dock inte direkt ivägblåst av vad jag får höra genom mina hörlurar eller högtalare beroende på var jag är. Snarare känner jag ganska snabbt hur jag tappar intresset och glider allt närmare ett tillstånd av maximal tristess som sedan kan leda till koma. Nja, så illa är det väl egentligen inte med tanke på att termometern trots allt jobbar sig upp mot de grönare fälten. Problemet jag anser att de grekiska änglarna från Knossos eller något sådant är att de fastnar i minotaurlabyrinten bestående av liknande band och kommer aldrig därifrån. Deras stora problem är att vi alla som varit med har hört detta förr, många gånger om.

Dessa änglar lyckas inte med sitt uppdrag från Apollon utan faller kort på vägen till de högre höjderna, lite som Bear Grylls som inte lyckas klättra hela vägen uppför berget, eller trädet. Änglarnas musik är i det närmaste identiskt med mycket av det man får höra i denna genre, därför kan jag inte säga att jag känt mig alltför entusiastisk under resan att nå en rättvis konklusion av kvalitén på denna skiva. Visserligen är produktion precis som på så många andra moderna skivor av ett gott slag men detta gäller alla andra band också, de bär på ilska och skriker ut frustration men det gör också alla andra band och mer än så gör inte detta band.

Nuclear Blast verkar tro mycket på detta band men jag finner dem sega, tråkiga och intetsägande, inte dåliga utan mest bara ointressanta. Visst, jag kan inte såga dem med tanke på att de inte är så dåliga. Musikaliskt vet de vad de gör men låtskrivandet lämnar alltför mycket att önska.

Slutsatsen blir att termometern når över de blå fälten och in på det blågröna men det är inte med stor marginal de undviker de verkligt kalla temperaturerna. Suicidal Angels lämnar för mycket att önska och jag tror ingen ängel kommer att vilja ta något självmord inspirerad av denna skiva, inte ens änglarna själva med tanke på att skivan inte är så dålig.

Skivbolag - Nuclear Blast
Tre liknande band - Sepultura/Kreator/Slayer